Projekty: Literka co z bajki wyszła
dinusie
„ Literka co z bajki wyszła”
projekt edukacyjny rozwijający zainteresowania czytelnicze.
Opis projektu:
Projekt „Literka co z bajki wyszła” jest opisem działań zmierzających do wprowadzenia dziecka w świat pisma poprzez zabawę, wykorzystując jednocześnie charakterystyczną cechę dziecka: skupienie uwagi na samym sobie, oraz jego naturalną ruchliwość. Projekt został napisany
z myślą o dzieciach 5- letnich i realizowany będzie od października do czerwca.
Mam nadzieję, że projekt ten pozwoli wykorzystać potencjał dziecięcego umysłu i zachęci do tego, by od najmłodszych lat bawić się w czytanie,
a w efekcie przyczyni się do zapoznania dziecka ze światem pisma i rozwinie kompetencje czytelnicze.
Uważam, że zabawa w czytanie powinna być wspieraniem rozwoju dzieci, a nie celem samym w sobie. Pragnę w projekcie wykorzystać własne doświadczenia i pomysły a także modyfikacje metod, tak ,aby były możliwe do zastosowania w grupie dzieci, z którymi pracuję.
Odimienna metoda nauki czytania zakłada wczesny kontakt z pismem, rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej. Punktem wyjścia jest imię dziecka,wchodzenie w świat pisma jako świat znaczeń, a nie izolowanych liter.
Wychodząc z założenia, że nie istnieje metoda jednakowo oddziałująca na każdego wychowanka, zastosowałam celowe integrowanie metod, które pomoże dostosować nauczanie do indywidualnych predyspozycji danego dziecka. Chodzi mianowicie o to, by każde dziecko mogło rozwijać się według własnych możliwości, a nauczyciel jedynie wspomagał ten rozwój.
Zaplanowane zabawy z literkami zawsze poprzedzać będzie przeczytanie bajki, wiersza lub opowiadania o danej literce. O wyborze tekstu czytanego decydować będzie ilość i jakość wyrazów zaczynających się na daną literę. Zadaniem dzieci będzie wysłuchanie i wyłapanie tych wyrazów następnie
w sposób spontaniczny wyszukanie jak największej ilości wyrazów na daną głoskę. Kolejnym etapem będzie prezentacja danej literki na planszy, układanie na jej śladzie różnego rodzaju materiałów (kasztany, płatki kwiatów, koraliki, sznurki, klocki....) oraz zabawy z wykorzystaniem czytania całościowego i analityczno- syntetycznego, tworzenie sylab, zlepków liter do samodzielnego czytania w sposób kreatywny. Wymyślanie zdań z wyrazów na tę samą literę. Ewaluacją projektu będzie album indywidualny dziecka zawierający karty pracy, rysunki do każdej poznanej literki oraz podsumowanie monitoringu prowadzonych zajęć pod kątem jakościowym i ilościowym osiągniętych efektów oraz sprawozdanie z realizacji projektu.
Do realizacji projektu wykorzystam elementy metod:
-Logorytmika
-Ireny Majchrzak
-Marii Montessori
-Dobrego Startu
-Krakowską Jagody Cieszyńskiej.
Projekt jest dopełnieniem i wsparciem realizacji programu wychowania przedszkolnego wydawnictwa Mac „Wokół przedszkola” autorstwa Małgorzaty Kwaśniewskiej, Joanny Lendzion i Wiesławy Żaby-Żabińskiej.
Cel główny:
- rozbudzanie u dziecka motywacji do samodzielnego poznawania liter i opanowania umiejętności czytania oraz zainteresowania czytaniem i pisaniem.
Cele szczegółowe:
- stymulowanie rozwoju aktywności dzieci poprzez prowadzenie różnorodnych ćwiczeń i zabaw prowadzących do nabycia umiejętności czytelniczych,
- wyzwalanie pozytywnych emocji wpływających na rozwinięcie zainteresowania kodem literowym,
- rozwijanie i doskonalenie umiejętności czytania prostych struktur wyrazowych oraz „odpoznawania” wyrazów metodą globalną,
- rozwijanie pamięci wzrokowej,
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie z trudnościami, odkrywania własnych możliwości oraz przeżywania radości z odnoszonych sukcesów,
- kształtowanie wszystkich zmysłów,
- wzbogacanie słownika,
- rozwijanie mowy komunikatywnej
- rozbudzenie wiary dziecka we własne możliwości
- kształtowanie umiejętności współdziałania
Przewidywane efekty:
-rozpoznaje zapis swojego imienia (wśród innych wizytówek),
- potrafi dokonać syntezy własnego imienia z sylab bądź z głosek (według wzoru lub z pamięci),
- potrafi odszukać i zaznaczyć wskazane przez nauczycielkę litery w swoim imieniu,
- rozpoznaje zapis imion kolegów na wizytówkach,
- czyta wyrazy globalnie,
- zna istotę symbolu graficznego,
- zna litery alfabetu,
- rozpoznaje litery drukowane i pisane, wielkie i małe,
- potrafi dokonać analizy i syntezy wyrazu
- umie podzielić wyraz na sylaby,
- wyróżnić głoskę w nagłosie i wygłosie,
- przyporządkowuje odpowiedni obrazek do odczytywanego wyrazu,
- tworzy i czyta wyrazy,
- jest zainteresowane zabawami czytelniczymi,
- rozwija własną gotowość do podjęcia nauki czytania i pisania.
Opracowanie :Alina Kubiak