Projekty: Piąty tydzień projektu misiowego
08 grudnia 2019 r. misie
Zaczęliśmy już drugi miesiąc zmagań z matematycznym projektem w najstarszej grupie. Miło nam zauważyć, że dzieci są bardzo zaangażowane, ciekawe tego, co będzie dalej, zadają pytania i zauważają wiele zależności. Piąty tydzień obejmował blok matematyczny: kształtowanie umiejętności liczenia obiektów, dodawanie i odejmowanie, rozdawanie i rozdzielanie po kilka oraz klasyfikowanie. Ponieważ na zajęcia Misie przyniosły wiele ciekawych dinozaurów wykorzystałyśmy je do przeliczania, klasyfikowania ze względu na kolor skóry, wielkość i inne cechy. Przy okazji przeliczaliśmy je i porównywaliśmy, gdzie jest ich więcej, a gdzie mniej. Drugie spotkanie w tym tygodniu dotyczyło przyczyny i skutku, czyli przewidywanie następstw. Misie obserwowały eksperymenty z wodą. Opisywały jej cechy fizyczne (przezroczysta, bez smaku i zapachu), a następnie rozpuszczały w niej sól i cukier. Wspólnie ustaliliśmy, że nie można soli i cukru wydobyć z wody, bo się rozpuściła. Dzieci podawały podobne przykłady ze swoich doświadczeń np. rozpuszczone farbki, niektóre przyprawy. Ustaliliśmy również, że niektóre przedmioty i zjawiska nie mogą wrócić do stanu poprzedniego, np. gdy złamiemy łyżeczkę plastikową, może myją skleić, ale nie będzie już taka sama, a gąbkę można zgniatać - ona ciągle jest bez zmian. Chodziło o to, by ustrzec się przed nieprzyjemnym doświadczeniem np. gorącą wodą można się oparzyć itp. Następnie dzieci w grupach mieszały kolory farb, by zobaczyć jak zmienia się kolor wody, gdy połączymy dwa lub trzy kolory.