Integracja Sensoryczna
25 marca 2020 r. razem
Terapia Integracji Sensorycznej (SI) wymaga specjalistycznego sprzętu, jednak wybrane ćwiczenia można wykonywać w warunkach domowych.
Oto kilka pomysłów:
Stymulacja systemu przedsionkowego:
- skoki w miejscu obunóż, jednonóż;
- przeskakiwanie przez linę, skakankę;
- obracanie się wokół własnej osi;
- skoki na piłce z uchwytami w przód, w tył, w bok;
- zabawy równoważne w siadzie, w leżeniu na plecach z wykorzystaniem dużej piłki rehabilitacyjnej (piłka Bobath);
- bujanie się w hamaku, na huśtawce połączone z koncentracją wzroku na wybranym przedmiocie;
- obroty na materacu, dywanie połączone z koncentracją wzroku na wybranym przedmiocie;
- jeżdżenie na brzuchu po śliskiej podłodze;
- huśtanie w kocu;
- chodzenie stopa za stopą po wąskich ścieżkach, murkach, po rozłożonej linie, po linii lub ścieżce narysowanej kredą itp.;
- tory przeszkód;
- w pozycji czworaczej wykonywanie skrętów głową w prawą i w lewą stronę oraz poruszanie głowa w górę i w dół bez poruszania kończynami;
- obroty na krześle obrotowym;
- utrzymywanie równowagi na wałku rehabilitacyjnym;
- przenoszenie ciężaru ciała z nogi na nogę;
- przewroty;
- chodzenie po „wyspach” (np.: poduszki, pudełka różnej wielkości, kartki z bloku).
Stymulacja systemu proprioceptywnego:
- rolowanie w koc, kołdrę połączone z dociskaniem ciała;
- przepychanie cięzkich przedmiotów (np.: szafa), futryn;
- walki kogutów;
- uderzanie w wałek bokserski;
- mocne, uciskowe masaże ciała;
- noszenie ciężkich rzeczy (stosownie do wieku dziecka);
- kontrolowane upadki na zróżnicowane podłoże (np.: materac, trawa, piasek);
- rozciąganie sprężyny;
- wałkowanie piłką, wałkiem;
- zwisy na drążku;
- ćwiczenia z gumą rehabilitacyjną (Thera Band);
- wojna na poduszki;
- ćwiczenia z wykorzystaniem drążka;
- chodzenie po nierównych powierzchniach (np. lekko nadmuchany materac);
- dociskanie rąk, nóg do reszty ciała.
Stymulacja systemu dotykowego:
- ściskanie dłońmi mokrych gąbek, wyciskanie mokrych szmatek;
- dotykanie zróżnicowanych faktur;
- domino dotykowe;
- chodzenie po fakturowych ścieżkach;
- masaże ciała;
- zabawy z wykorzystaniem materiałów niestrukturalizowanych (ryż, fasola, piasek) np. wyławianie małych przedmiotów, masaż dłoni lub stóp;
- dotykowe różnicowanie przedmiotów bez kontroli wzrokowej;
- dotykanie różnych części ciała ciepłymi lub zimnymi okładami;
- dotykanie ciała różnymi fakturami (np. szczoteczka, futerko, jedwab);
- ściskanie gumowej gruszki tak, aby przesuwała piłkę z waty, piłkę do ping-ponga.
Stymulacja systemu wzrokowego oraz praca nad koordynacją wzrokowo-ruchową:
- odbijanie podwieszonej piłki, lub balonu;
- łapanie piłki w pozycji siedzącej, stojącej, stojąc na jednej nodze;
- wodzenie wzrokiem za przedmiotem (zakres poruszania przedmiotem wyznaczają barki, broda, czoło);
- rzucanie do celu woreczków wypełnionych różnymi materiałami (groch, ryż, kasztany itp.);
- zabawy latarką w ciemnym pomieszczeniu;
- zabawy bańkami mydlanymi;.
Stymulacja systemu słuchowego:
- przybliżanie i oddalanie źródła dźwięku np. trójkąta;
- puszki szmerowe (puszki lub słoiczki wypełnione np. grochem, monetami, kamykami);
- opukiwanie głowy opuszkami palców;
- opukiwanie uszu przez plastikowy, metalowy kubek, przez dłoń przyłożona do ucha;
- słuchanie muzyki (najlepiej poważnej W. Mozarta, Chorałów Gregoriańskich);
- mówienie do ucha poprzez np. rurę od odkurzacza, ochraniacz do kabli (Wiśniewska, 2010).
źródło: M. Wiśniewska, Wspomaganie rozwoju dziecka…, Impuls, Kraków 2010