Zabawy wspomagające rozwój dzieci na każdy dzień
25 marca 2020 r. razem
22.06.2020 r. (poniedziałek)
- „Łowimy” – do zabawy potrzebna będzie miska z wodą, pływające przedmioty typu plastikowe korki, małe klocki itp., dwie szpatułki. Zadaniem dziecka będzie łowienie pływających przedmiotów jedynie przy pomocy szpatułek. Zadanie można zmodyfikować prosząc dziecko by wyłowiło na. Wszystkie przedmioty czerwone, dwa klocki podłużne, trzy największe przedmioty itp. Udanej zabawy!
19.06.2020 r. (piątek)
- „Kwadraty, kwadraciki” – na kartce rysujemy kilka kwadratów różnej wielkości (można też przykleić kolorowe wycięte wcześniej figury). Zadaniem dziecka będzie dorysowanie do każdego z nich czegoś, co wpłynie, ze kwadrat stanie się przedmiotem codziennego użytku, zabawką itp.
18.06.2020 r. (czwartek)
- Morze bałtyckie – zabawa z pokazywaniem. Zachęcamy do świetnej zabawy dla całej rodziny, która z pewnością wiele przyniesie radości (dostępna pod linkiem https://www.youtube.com/watch?v=gsm9znBUjZc). Wystarczy włączyć i pokazywać wraz z prowadzącą. Tego typu zabawa ćwiczy również pamięć sekwencyjną. Powodzenia!
17.06.2020 r. (środa)
- Rymy – dzisiaj proponujemy zabawę w tworzenie rymów. Podajmy dziecku prosty przykład i zachęcamy, aby podało własny. Można bawić się na zmianę. Łatwiejsza wersja. Na stoliku kładziemy karteczki z rysunkami (ryba, żaba, róże, kura, korale, mucha, sałata, słońce, marchewka. Mówimy kolejno po jednym określeniu, a dziecko szuka obrazka, którego nazwa rymuje się z podanym przez nas określeniem np.:
- chyba – ryba
- słaba – zaba
- duże – róże
- bura – kura
- stare – korale
- sucha – mucha
- włochata – sałata
- gorące – słońce
- krzepka - marchweka.
16.06.2020 r. (wtorek)
- „Prostokąty, prostokąciki” – na kartce rysujemy kilka prostokątów różnej wielkości (można też przykleić kolorowe wycięte wcześniej figury). Zadaniem dziecka będzie dorysowanie do każdego z nich czegoś, co wpłynie, ze prostokąt stanie się zwierzątkiem, przedmiotem codziennego użytku, zabawką itp.
15.06.2020 r. (poniedziałek)
- „Zgadnij gdzie kulka?” – do zabawy będzie potrzebować trzy takie same, nieprzeźroczyste kubki i małą kulkę z papieru. Siadamy przy stole naprzeciwko dziecka. Odwracamy kubki do góry dnem. Pokazujemy dziecku, że chowamy kulkę po jednym z nich. Następnie powoli przesuwamy kubek zmieniając jego miejsce z innym i pytamy dziecko czy wie, gdzie pod którym kubkiem jest kulka. Jeżeli tego typu zagadki okaże się łatwe zachęcamy do szybszego przesuwania kubkami z wieloma ruchami w jednym zadaniu. Zabawa będzie atrakcyjna dla dziecka, jeżeli będzie wykonywana naprzemiennie i dziecko będzie miało możliwość zadania zagadki rodzicowi. Powodzenia!
10.06.2020 r. (środa)
- „Teatr cieni” – latarka, lampka lub … słońce. Przy pomocy cienia naszych rąk może my szybko wyczarować zwierzątka, postaci czy pojazdy. Zapraszamy do naprzemiennej zabawy, wzajemnego odgadywania tego, co kryje się
w powstałych cieniach. Powodzenia!
09.06.2020 r. (wtorek)
- „Trójkąty, trójkąciki” – na kartce rysujemy kilka trójkątów różnej wielkości (można też przykleić kolorowe wycięte wcześniej figury). Zadaniem dziecka będzie dorysowanie do każdego z nich czegoś, co wpłynie, ze trójkąt stanie się zwierzątkiem, przedmiotem codziennego użytku, zabawką itp.
08.06.2020 r. (poniedziałek)
- „Esy – floresy” – układamy przed dzieckiem kartkę papieru, następnie zakrywamy mu oczy i prosimy aby rysowało na nim przypadkowe linie/ zawijasy itp. Odsłaniamy dziecku oczy i prosimy, aby przyjrzało się powstałym kształtom i zastanowiło się, co mogło ukryć się w „bazgrołkach” (kartkę można obracać i przyglądać się rysunkowi z różnych perspektyw). Może ukryło się tam jakieś zwierzę, postać z bajki albo jakiś przedmiot czy zabawka? Wystarczy, ze dziecko weźmie inne kolorów kredek i dorysuje inne elementy tak, aby jego wizja stała się rzeczywistością. Zabawa będzie atrakcyjniejsza, jeżeli udział w zabawie weźmie więcej domowników, wówczas doszukiwanie się i odgadywanie
05.06.2020 r. (piątek)
- „Mały konstruktor” – do zabawy będzie potrzebny makaron spaghetti (można z niego otrzymać różne długości odcinków), wykałaczki, zapałki czy patyczki do szaszłyków i plastelina. Zadaniem dziecka będzie łączenie tych elementów tak, aby powstałą konstrukcja. Zachęcam do wspólnego tworzenia!
04.06.2020 r. (czwartek)
- „Minipacynki” – do zabawy będziemy potrzebować jasnej, gumowej rękawiczki, flamastra, kawałka włóczki i klej. Na początku obcinamy z rękawiczki części przeznaczone na palce – to będą nasze pacynki. Następnie ozdabiamy je flamastrami – rysujemy twarzy, części garderoby. Do zrobienia włosów wystarczy przykleić kawałki włóczki. Na koniec prosimy dziecko, aby każdej pacynce nadało imię i cechy charakteru…. I zapraszamy do zabawy w teatr!
03.06.2020 r. (środa)
- „Rytmiczne naśladowanie” – dzisiaj proponujemy zabawę rozwijające umiejętność spostrzegania, pamięci i naśladowania. Potrzebne będą dwa komplety czterech kolorowych kartek (każda kartka w innym kolorze). Siadamy naprzeciwko dziecka. Każdy z uczestnikóo zabawy ma przed sobą rozłożone po cztery kartki. Rodzic dotyka całą dłonią/ dłońmi kartek
w określonym porządku. Zadaniem dziecka jest odtworzenie rytmu
(w lustrzanym odbiciu). zAbawę urozmaicić można wykonując ruchy w rytm muzyki. Zabawę ilustruje filmik https://www.youtube.com/watch?v=um0aM4rhcgg
02.06.2020 r. (wtorek)
- „Koła, kółka kółeczka” – na kartce rysujemy kilka kółek różnej wielkości (można też przykleić kolorowe wycięte wcześniej figury). Zadaniem dziecka będzie dorysowanie do każdego z nich czegoś, co wpłynie, ze koło stanie się zwierzątkiem, przedmiotem codziennego użytku, zabawką itp.
01.06.2020 r. (poniedziałek)
- „Oto ja” – do zabawy potrzebny jest duży karton, taki, aby zmieściło się na nim dziecko w pozycji leżącej (może być również arkusz papieru.) Zadaniem rodzica jest odrysować kontur dziecka leżącego na arkuszu/kartonie. Kiedy rodzic skończy do akcji zaprasza dziecko, którego zadaniem jest dokończenie dzieła poprzez namalowania ubrania, części ciała oraz innych elementów charakterystycznych dla jego wyglądu. Włosy można namalować lub przykleić włóczkę bibułę itp. Zapraszamy do zabawy. Powodzenia!
29.05.2020 r. (piątek)
- „Stworek z dłoni” – to ciekawa i prosta zabawa dla dzieci. Wystarczy odrysować dłoń dziecka flamastrem na kartce (starsze dzieci mogą wykonać to samodzielnie) następnie poprosić, aby dzieci dorysowały coś, co spowoduje, ze z konturu dłoni powstanie jakiś stworek, postać, zwierzątko itp. Udanego tworzenia!
28.05.2020 r. (czwartek)
- „Gra w kapsle” – zapraszamy do zabawy, którą rodzice z pewnością pamiętają ze swojego dzieciństwa. Na początek wyznaczamy tor dla kapsli – może być to np. szeroka taśma malarska przyklejona do podłogi. Początkowo tor może być prosty, następnie można spróbować wykonać tor z zakrętami. Należy pokazać dziecku jak ułożyć palce i jak poruszać nimi, by pstrykać kapsle. Kapsle powinny być kolorowe, by można było łatwo je odróżnić. Zabawa będzie atrakcyjniejsza, jeżeli udział w zabawie weźmie więcej domowników. Ruchy kapslami wykonujemy naprzemiennie. Wygrywa ten, kto pierwszy przekroczy linię mety.
27.05.2020 r. (środa)
- „Symetryczna gra” – Do tej zabawy wystarczy kartka podzielona kolorową linią na pół oraz różne przedmioty użytku domowego, ale też zabawki po 2
z każdego rodzaju. Zabawa polega na układaniu przedmiotów wzdłuż narysowanej linii (osi symetrii lub w odbiciu lustrzanym).warto pokazać dziecku przy okazji takiej zabawy pokazać jak ułożone przedmioty wyglądają w odbiciu lustrzanym. Dla młodszych dzieci układamy początkowo po 3 – 4 przedmioty i odtwarzamy ten sam wzór z drugiej strony. Zabawa będzie atrakcyjniejsza dla dziecka, jeżeli będzie miało okazję bawić się z rodzicem
i to ono będzie na zmianę układać wzory do ułożenie dla mamy lub taty. Udanej zabawy!
26.05.2020 r. (wtorek)
- „Poruszaj się jak …” – zachęcamy dziecko do poruszania się w rytm żywej muzyki. Podczas przerwy w muzyce prosimy dziecko, aby poruszało się zgodnie z poleceniem, np.: poruszaj się jak robot, baletnica, żaba, bączek, rak, wąż itp. Zabawa będzie atrakcyjniejsza dla dziecka, jeżeli będzie miało okazję bawić się z rodzicem i to ono będzie na zmianę wydawać polecenia i wymyślać własne przykłady. Udanej zabawy!
25.05.2020 r. (poniedziałek)
- „Ludziki z nakrętek” – to pobudzająca wyobraźnię aktywność z użyciem plastikowych nakrętek. Tworząc postaci korki można łączyć np. kolorową plasteliną, co jeszcze bardziej urozmaici efekt końcowy. Udanego tworzenia!
22.05.2020 r. (piątek)
- „Wiosenny obrazek” – wiosna to piękna pora roku, widzimy to na każdym spacerze. Spróbujmy zatrzymać trochę tego pięknego widoku i zamieści go w formie obrazka na ścianie swojego pokoju. Można go wykonać z kawałków pogniecionej, zgniecionej czy skręcanej gazety. Zachęćmy dziecko do ułożenia z nich elementów obrazka, np. drzew, kwiatów itp. Następnie elementy te można pomalować kolorowymi farbami. Praca nabierze wówczas trójwymiarowego wymiaru i z pewnością na długo będzie cieszyć oczy domowników. Powodzenia!
21.05.2020 r. (czwartek)
- „Poszukiwacz na spacerze” – Weź na spacer check – listę (dostępna w galerii). Wytęż słuch, wyostrzyj wzrok, pracuj zmysłem dotyku… Przemierzając park lub las spróbuj odnaleźć zamieszczone na niej rzeczy! Powodzenia!
20.05.2020 r. (środa)
- Wycinanie po śladzie – najczęściej najprostsze pomysły są najlepsze. To znajome wszystkim dzieciom ćwiczenie doskonale rozwija koordynację wzrokowo – ruchową, umiejętność posługiwania się nożyczkami, wzmacnia mięśnie dłoni, a także rozwija umiejętność posługiwania się obiema rękami równocześnie. Wystarczy ciekawy wzór (przykład w galerii) i udana zabawa gwarantowana.
19.05.2020 r. (wtorek)
- „Warkocze” – to ćwiczenie usprawniające motorykę małą i koordynację wzrokowo ruchową. Należy przygotować dziecku włóczkę, pociąć na części różnej długości i pokazać jak zaplatać. Gotowy warkocz można nakleić na kartkę z narysowaną dziewczynką lub konikiem, który spełni funkcję ogona. A może macie inne pomysły, czy jeszcze może stać się upleciony przez was warkocz? Do działa!
18.05.2020 r. (poniedziałek)
- „Budujemy mosty” – to ciekawa zabawa, która łączy konstruowanie z klocków z ćwiczeniami oddechowymi. zachęcamy dziecko bo zbudowania kilku mostów z klocków o różnej wielkości i wysokości. Następnie przy pomocy rurki czy słomki lub po prostu własnego oddechu dziecko dmucha w piłeczkę pingpongową, by ta przetaczała się pod poszczególnymi mostkami.
15.05.2020 r. (piątek)
- „Dopasowywanie nakrywek” – do zabawy potrzebujemy pokrywki, kapsle, nakrętki różnej wielkości, im więcej da się znaleźć tym lepiej. Odrysowujemy elementy na kratce, a zadaniem dziecka jest dopasowanie nakrywek do odpowiednich kształtów;
14.05.2020 r. (czwartek)
- Wiosenny połów – zapraszamy do zabawy, która z pewnością sprawi dzieciom dużo radości, a przy okazji wpłynie na rozwój koordynacji wzrokowo – ruchowej. Do zabawy potrzebujemy wanny lub miski z wodą i korki lub klocki (aby unosiły się na wodzie oraz cedzaka lub łyżki kuchennej. Zadaniem dziecka jest wyłowienie pływających przedmiotów. Dodatkowo można zadawać utrudnienia, np. prosząc o tylko zielone przedmioty, albo najmniejsze, można też poprosić np. określoną liczbę przedmiotów. Miłej zabawy!
13.05.2020 r. (środa)
· Dzisiaj zapraszam do zabaw z wykorzystaniem patyczków higienicznych. Łatwiejszą wersją ćwiczenia będzie układanie patyczków na narysowanym przez rodzica wzorze. Po takich próbach dziecko może odwzorowywać układ patyczków. Dla chętnych ciekawa forma zabawy z kolorowymi zakończeniami patyczków🙂 Przykłady zamieszczone są w galerii. Zapraszam również do wykorzystywania własnych pomysłów. Udanej zabawy.
12.05.2020 r. (wtorek)
· Zapraszam do zabawy klamerkami. Wydawać by się mogło, że zabawa z klamerkami to strata czasu
– bo w jaki sposób klamerki do prania mogą pozytywnie wpłynąć na rozwój dziecka? A jednak okazuje się,
że MOGĄ. I to bardzo pozytywnie! Zabawa z klamerkami aktywuje mięśnie dłoni i jest bardzo dobrym ćwiczeniem chwytu pęsetkowego. Z aproponowana przeze mnie aktywność rozwinie również spostrzegawczość dziecka. To jest kilka propozycji z których można skorzystać, zachęcam jednak do własnej twórczości. Zadanie jest kilku etapowe, bo dziecko może wycinać wybrane przez siebie kształty, kolorować
i dorysowywać elementy. Ćwiczenia z zakresu motoryki małej, precyzyjnej korelują z rozwojem mowy, właściwej artykulacji głosek. Przykłady dostępne w galerii. Życzę miłej zabawy.
11.05.2020 r. (poniedziałek)
· Zapraszamy do zabawy rytmicznej, proszę włączyć przygotowany film z utworem (https://youtu.be/aXZWgOf2lSA ), najpierw poznać się z jego zawartością. Następnie zaprosić dziecko do zabawy. Proszę dostosować tempo (długość zabawy) do możliwości dziecka. Z pewnością przyniesie ona dużo radości wszystkim domownikom. Powodzenia.
08.05.2020 r. (piątek)
· Wiosenne zabawy graficzne. Zapraszamy do zabaw polegających na dorysowywanie brakujących elementów obrazka. Przykłady dostępne w galerii. Zapraszamy
07.05.2020 r. (czwartek)
· Zabawy z wykorzystaniem sznurka. Dzisiaj zapraszamy do wyzwań z wykorzystaniem sznurka. Przechodzenie nie dotykając sznurka – dwie osoby trzymają sznurek, a dziecko przeskakuje/przechodzi nad sznurkiem tak, żeby go nie dotknąć, my podwyższamy coraz bardziej sznurek - dziecko przechodzi pod sznurkiem tak, żeby go nie dotknąć, my obniżamy coraz bardziej sznurek. Trzymający nadeptują na końce sznurka, jedna osoba trzyma za jego środek na wysokości oczu – powstaje taki „namiocik”, dziecko przechodzi między ramionami „namiotu”, my coraz bardziej przybliżamy ramiona „namiotu”. Możemy sznurek dowolnie krzyżować i zadaniem dziecka jest przejść przez „pajęczynę” nie dotykając jej. Powodzenia, udanej zabawy.
06.05.2020 r. (środa)
· „Czytam z mamą” – na dzisiaj proponujemy wspólne czytanie. Proponujemy wierszyk ilustrowany. Obraz dostępny jest w galerii. Udanego czasu razem.
05.05.2020 r. (wtorek)
· „Co to za odgłosy?” Zapraszamy dziecko do zabawy i prosimy, aby zgromadziło kilka rzeczy, które mogą wydawać odgłosy, np. papier (gniecenie), worek, nożyczki, klucze, butelka z mlekiem (przelewanie) itp. Siedzimy przed dzieckiem i sprawdzamy jakie dźwięki wydają zgromadzone przedmioty. I tu zaczyna się nasza zabawa… Prosimy dziecko, aby odwróciło się do nas plecami i posłuchało… prezentujemy dziecku dźwięk wybranego przedmiotu. Gdy dziecko odgadnie, powtarzamy zabawę kilka razy wykorzystując zgromadzone przedmioty. Następnie proponujemy dziecku dwa dźwięki… a może spróbuje odgadnąć trzy? W tej zabawie również proponujemy zamianę ról, wówczas dziecko będzie zadawać słuchowe zagadki rodzicowi. Powodzenia!
04.05.2020 r. (poniedziałek)
· „Co mam na myśli?” – Zabawa polega na odgadywaniu przez dziecko
o czym myśli rodzic. Na początku umawiamy się, że będzie to rzecz
z pomieszczenia, w którym się znajdujemy. Rodzic wypowiada pojedyncze informacje na temat przedmiotu np. kształt, kolor, wielkość, przeznaczenie stopniowo dozując wiadomości o nim. Zaczynamy od prostych przykładów, a w miarę radzenia sobie przez dziecko z nimi możemy proponować trudniejsze przykłady. Z czasem przechodzimy do terminów „niewidocznych” tu i teraz np. nazwa zwierzęcia, czegoś do jedzenia itp. W tej zabawie warto również zamienić sią rolami i to dziecko będzie wówczas osobą zadającą zagadki. Udanej zabawy!
30.04.2020 r. (czwartek)
· „Sekwencje ruchowe” – zapraszamy dziecko do zabawy w odtwarzania ruchów. Zaczynamy od dwóch, z czasem możemy spróbować pokazanie trzech przykładów np.:
o Tupnięcie, podskok;
o Klaśnięcie, obrót;
o Przysiad, dotknięcie głowy;
o Obrót tułowia, skinienie głową, tupnięcie;
o Pstryk, skłon, klaśnięcie.
Przykłady można mnożyć. Zapraszamy do tworzenia własnych kombinacji. Powodzenia!
29.04.2020 r. (środa)
· Co mają ze sobą wspólnego…? Podajemy dziecku kilka słów/ w łatwiejszej wersji obrazków. Pytamy, co je łączy? np.:
o jabłko, śliwka, gruszka;
o samochód, autobus, ciężarówka;
o policja, straż pożarna, pogotowie ratunkowe;
o spodnie, bluzka, skarpetki;
o pierścionek, bransoletka, kolczyki;
o widelec, łyżka, nóż;
o koń, krowa, koza;
Zapraszamy do tworzenia własnych zagadek. Udanej zabawy!
28.04.2020 r.(wtorek)
· „Figury są wśród nas”. Proponujemy dziecku zabawę w poszukiwanie w domu przedmiotów o danym kształcie:
o Sprawdź, czy mamy w domu przedmioty w kształcie koła;
o Poszukaj 5 przedmiotów w kształcie prostokąta;
o Zastanów się czy wśród twoich zabawek są takie, które maja kształt kwadratu?
o Ciekawe ile przedmiotów w kształcie trójkąta uda ci się odnaleźć?
27.04.2020 r. (poniedziałek)
· Zabawy rozwijające schemat ciała. Zadajemy dziecku pytania na temat ciała. Jeżeli zdanie jest prowadziwe prosimy, by dziecko podskoczyło, jeżeli wypowiedz jest nieprawdziwa – dziecko robi przysiad.
o Człowiek ma dwie ręce;
o Człowiek ma kolana;
o Człowiek nie ma łokci;
o Człowiek ma nos na placach;
o Dłoń człowieka ma 6 palców;
o Człowiek ma dwie prawe nogi;
o Człowiek ma jedno ramię
o Człowiek ma z przodu brzuch, a z tyłu plecy.
Następnie mówimy dziecku krótki wierszyk i prosimy by wykonywało ono ruchy w nim zawarte:
Pokaż Jasiu gdzie masz oko,
gdzie masz ucho a gdzie nos.
Pokaż rękę, pokaż nogę,
gdzie na głowie sterczy włos.
Daj mi rękę, tupnij nogą,
kiwnij głową tak i nie.
Klaśnij w dłonie, hop do góry,
razem pobawimy się.
24.04.2020 r. (piątek)
Losujemy ćwiczenia – Na małych karteczkach zapisujemy kilka propozycji prostych ćwiczeń ruchowych/ prostych schematów ilustrujących poszczególne ćwiczenia.
· podskoków obunóż;
· krążenie biodrami
· skłony;
· krążenie ramionami w przód;
· krążenie ramionami w tył;
· przysiady;
· pajacyki.
Karteczki umieszczamy w woreczku i kolejno losujemy. Poszczególne ćwiczenia wykonujemy na przemian z dzieckiem umówioną liczbę razy np. 5.
23.04.2020r.(czwartek)
Dziś proponujemy sympatyczny masaż, wykonywany przy akompaniamencie wierszyka. Dziecko leży na brzuchu, dorosły siedzi tuż obok niego i mówiąc słowa wierszyka wykonuje ruchy ukazane podpowiedzi w nawiasach (można wplatać własne pomysły i propozycje)
· Pisze pani na maszynie (stukamy palcami po plecach)
· A, B, C, przecinek (ciągniemy delikatnie za kosmyk włosów dziecka)
· że idą słonie, (na plecach dziecka kładziemy na zmianę całe dłonie)
· potem konie. (piąstki)
· Panieneczki na szpileczkach (palce wskazujące)
· z gryzącymi pieseczkami. (szczypanie)
· Świeci słońce, (dłonią zataczamy kółka)
· płynie rzeczka, (rysujemy linię)
· pada deszczyk. (wszystkimi palcami)
· Czujesz dreszczyk? (łaskotanie)
Następnie zachęcamy do zamiany ról. Dziecko z pewnością z radością wykona masażyk rodzicom 😊 Udanej zabawy 😊
22.04.2020 r. (środa)
Zakręcone opowiastki 😊 Do zabawy potrzebny będzie blok techniczny, z którego wycinamy kółka pasujące wielkością do wnętrza nakrętki typu buletki po mleku. Na wyciętych kółkach rysujemy pojedyncze, wyraźne obrazki, np. dom, zegar, jabłko, parasol, auto, postać itp. (przykład w galerii). Gotowe obrazki przyklejamy do wnętrza nakrętki. Jak gramy? Odwracamy nakrętka, tak, aby obrazki nie były widoczne:
o Wersja łatwiejsza - Prosimy dziecko, by wylosowało 5 nakrętek. Na podstawie wylosowanych obrazków dziecko próbuje opowiedzieć krótką historyjkę. W razie potrzeby pomagamy dziecku zadając pytania pomocnicze/nakierowujące.
o Wersja trudniejsza – Nakrętki losujemy naprzemiennie rodzic – dziecko. Za każdym razem osoba losująca dopowiada do historyjki swoją kwestię.
21.04.2020 r. (wtorek)
· Rodzinny album – dzisiaj zapraszamy do cenny czas krainy wspomnień. Proponujemy wspólne oglądanie rodzinnych fotografii. Jest to cenny czas budujący nasze relacje z dziećmi, wyciszający i relaksujący. Oprócz tego jest to również doskonała możliwość na spontaniczne rozwijanie umiejętności wypowiadania się. Proszę zwrócić uwagę na prawidłową formę budowania zdań przez dzieci. Jest to również okazja do nauki budowania wypowiedzi z uwzględnieniem zależności czasowych.
20.04.2020 r. (poniedziałek)
· Zabawy z włóczką – włóczka może stanowić podstawę świetnej rodzinnej zabawy. Proponujemy:
Pajęczyna – użyj włóczki do stworzenia sieci będącej domowym torem przeszkód dla dziecka, a może nawet wszystkich członków rodziny. Wykorzystaj stoły i krzesła oraz wszystkie elementy w mieszkaniu, które ułatwią przygotowanie sieci do tego wyzwania na gibkość.
Wazoniki – Posmaruj butelkę klejem a następnie owijaj ją starannie włóczką tworząc kolorowe wzory. W ten sposób powstanie własnoręcznie zrobiony wazon.
Wyklejanie włóczką – malownicze, wielobarwne prace z włóczki mogą powstać także na kartce papieru. Ciekawe efekty daje nakładanie włóczki w formie spirali, fal, pasków.
17.04.2020 r. (piątek)
· „Zabawy z apaszkami”:
o Rozkładamy apaszki na dywanie, zachęcamy dziecko, aby przeskakiwało przez nie w rytm muzyki np. przodem, bokiem, a może uda się tyłem? 😊
o Zachęcamy dziecko, aby chodziło, biegało, czworakowało wokół apaszki leżącej na dywanie. Na sygnał np. klaśnięcie dziecko zmienia kierunek ruchu;
o „Chowanie apaszki” – prosimy dziecko aby ukryło apaszkę np. w dłoni, pod pachą, pod stopami, pod brodą i leżąc np. pod brzuchem, pod plecami itp.
o Podrzucanie apaszek jedną ręką i łapanie ich. Jeżeli to już dobrze wychodzi można spróbować trudniejsze ćwiczenie np. podrzucić apaszkę, klasnąć i złapać, albo podrzucić apaszkę, wykonać obrót i złapać ją. Możliwości jest dużo, zapraszamy do wykorzystania własnych pomysłów.
16.04.2020 r. (czwartek)
· „Gazetowe zabawy” – proponujemy zabawy z wykorzystaniem gazet.
o taniec na gazecie - tańczymy na gazecie, nie możemy wyjść poza nią; po chwili składamy gazetę na mniejszy kawałek, potem coraz mniejszy, cały czas nie wolno wyjść nogą poza gazetę;
o tor przeszkód (rozkładanie gazet po całym pokoju jedna przy drugiej i tym samym utworzenie z nich mostu, drogi itp.
o chodzenie w rytm muzyki z gazetą na głowie;
o granie na gazecie – szeleszczenie nią, darcie w rytm muzyki itp.
o zgniatanie arkusza papieru jedną ręką; zabawy kulkami z gazety np. rzuty do celu, kopanie do celu, rzuty do siebie, turlanie itp.
o wkładanie gazet do butelek (najlepiej tych pięciolitrowych!)
o darcie arkusza papieru na drobne strzępy – ćwiczenie przeciwstawnych ruchów nadgarstków;
o zabawy ze strzępkami – dmuchanie, podrzucanie i oglądanie opadania, obrzucanie się skrawkami itp.
15.04.2020 r. (środa)
· Ćwiczenie nadgarstków i palców – ćwiczenia można wykonywać w dowolnym czasie dnia, zachęcając dziecko do pomocy w obowiązkach domowych. W ten sposób ćwiczymy motorykę małą nie wiedząc nawet, że to robimy:
o Posortuj skarpety w pary (może być w trakcie składania prania), kładź jedną na drugą, zwijaj w rulon, a później w kulkę, trafiaj nimi do pudełka, bądź do szuflady/ szafki;
o Zgniataj, formułuj w kulkę ubrania przygotowane do prania, włóż je do pralki;
o Przewróć ubrania na właściwą stroną, wytrzep je i spróbuj naciągnąć, następnie powieś pranie na sznurek, dokładnie przeczep je klamerkami;
o Spróbuj z pomocą rodziców poskładać kołdrę i prześcieradło;
o Wypoleruj sztućce – weź miękką ściereczkę i dokładnie powycieraj łyżki i widelce, aby nie było na nich smug;
o Porozkładaj talerze i sztućce do wspólnego posiłku (jeśli macie taki zwyczaj, możesz spróbować ładnie poskładać serwetki);
o Spryskaj kwiaty spryskiwaczem, powycieraj kwiaty z kurzu;
o …. a teraz możesz z rodzicami głośno bić sobie brawa i przybijać piątki!
14.04.2020 r. (wtorek)
· „Żywe lustro” – siadamy naprzeciwko dziecka – twarzą w twarz. Zabawa polega na wnikliwym obserwowaniu twarzy oraz naśladowaniu jej ruchów, np. nadymanie policzków, „dzióbek”, zez, uśmiech, ziewanie, lizanie itp.
· „Robimy minki” – zabawie towarzyszy wierszyk:
Dziś bawimy się minkami,
Wymieniamy uśmiechami.
Smutek, zachwyt i powaga
To „minkowa” jest zabawa.
Złość, zdziwienie, przerażenie,
To dopiero jest wrażenie.
Wymalować na swej buzi,
Coś co cieszy, coś co nuży.
Senność, kpina czy zmęczenie,
Taki obraz też jest w cenie.
Zapamiętaj i zachowaj,
Miną pokazujesz… co pomyśli głowa.
Staramy się wykonać zgodnie z instrukcją zawartą w wierszyku (wierszyk można pobrać z Galerii).
10.04.2020 r. (piątek)
· Komunikacja AAC - dzisiaj porozumiewamy się za pomocą obrazków. Zajrzyjcie koniecznie do galerii. Sprawdźcie, spróbujcie jak można inaczej rozmawiać. WESOŁYCH ŚWIĄT!!!
09.04.2020 r. (czwartek)
· „Ciepło – zimno” – chowamy jajko w ustalonym miejscu. Zapraszamy dziecko do zabawy. Informujemy je o schowanym przedmiocie. Dziecko poszukuje jajko chodząc w różnych kierunkach. Rodzic podpowiada kierunek mówiąc „ciepło”, jeśli zbliża się do szukanego przedmiotu a zimno, gdy się od niego oddala. Jeśli maluch jest bardzo blisko szukanego przedmiotu wówczas rodzic woła „gorąco” a gdy za bardzo się oddalił mróz „mróz”.
· „Tor przeszkód z jajkiem” – w pomieszczanie ustawiamy tor przeszkód np. poduszki, stół, krzesła z przywiązanym do ich nóg sznurkiem (wysokość dostosowana do możliwości dziecka), skakanka rozłożona na podłodze itp. Dajemy dziecku łyżkę stołową i ugotowane jajko prosząc, aby pokonało tor przeszkód z jajkiem trzymanym na łyżce. Dziecko może np. omijać poduszki, przechodzić pod stołem, przechodzić nad sznurkiem czy wzdłuż skakanki stopa za stopą. Pomysłów jest wiele. Zapraszamy do własnych improwizacji.
08.04.2020 r. (środa)
· Jajeczne puzzle – przygotuj kilka jaj z grubszego papieru czy tektury. Poprzecinaj je na różny sposób. Pomysły znajdziesz w galerii. Zapraszamy też do szukania innych wzorów. Zadaniem dziecka będzie dopasowywanie połówek jaj.
· Do jest w poszewce? Do poszewki od poduszki włóż drobne znane dziecku przedmioty typu: klamerka, moneta, guzik, klucz, gumka do gumowania, kredka, łyżeczka itp. Zadaniem dziecka będzie wyciąganie poszczególnych przedmiotów:
Ø z otwartej poszewki kontrolując wzrokiem;
Ø za pomocą rąk włożonych do poszewki bez kontroli wzroku;
Ø rozpoznawanie przedmiotów poprzez materiał bez wkładania rąk, gdy dziecko jest pewne, że odnalazło przedmiot o który chodzi wówczas go wyciąga.
07.04.2020 r.
· „Splecione ręce i posłuszne palce” – splatamy dłonie, prosimy dziecko, aby pokazało (bez dotykania) któryś z naszych palców i staramy się nim poruszyć (kilka prób w obu rękach). Po demonstracji zapraszamy do zabawy dziecko. U dzieci, które znają nazwy palców i strony ciała można wymawiać polecenia np. poruszaj prawym środkowym, lewym serdecznych itp. Gdyby wersja „bezdotykowa” była zbyt trudna można delikatnie dotknąć palca dziecka „poruszaj tym palcem”. Z czasem próbujemy bawić się „bezdotykowo”;
· „Podrzucanie pudełek” – połóżcie małe pudełko na większe. Trzymając mocno obiema rękami dolne pudło , podrzućcie mniejsze pudełko w powietrze. Może uda się, Złapać” je na większe pudełko. Gdy ta sztuka zostanie opanowana można spróbować zagrać w piłkę – pudełko w parach – każdy gracz trzyma swoje większe pudełko w obu rękach, mniejsze zaś służy jako piłka którą podrzucamy. Można również zdjąć pokrywkę z dużego pudełka i łapać piłkę - pudełko.
06.04.2020 r. (poniedziałek)
· Zabawy ruchowe – „Wielkie poszukiwanie”. Zabawa polega na odnajdywaniu różnych przedmiotów według listy (LISTY DOSTĘPNE W GALERII). Ważne jest, aby dzieci były w ciągłym ruchu. Mogą podskakiwać, tańczyć itp. Za każdym razem, gdy zostanie wykonane jedno zadanie (odnaleziony przedmiot) należy wykonać 5 podskoków (np. pajacyków) lub pięć przysiadów czy skłonów w zależności od możliwości i preferencje dziecka.
· „Zabawa w teatr” – zabawa ta ma na celu budowanie relacji rodzic – dziecko, rozwijanie kreatywności oraz mas aspekt terapeutyczny – umożliwienie, przekazanie emocji przez dziecko rodzicowi w przyjazny dla niego sposób. Instrukcja jest prosta i tak naprawdę zależy od Państwa i dziecka inicjatywy. Można wykorzystać zabawki z dziecięcego pokoju, można być aktorem, albo stworzyć własne pacynki bądź kukiełki.
03.04.2020 r. (piątek)
· Rysowanie oburącz, jednocześnie! Wybieramy przykłady typu słońce, deszcz, drzewo, jeż, włosy na konturze twarzy itp. Przykłady podajemy w galerii poniżej. Pomysłów jest sporo, zapraszamy to tworzenia własnych. Aby dzieciom było łatwiej rysować proponujemy przykleić kartkę do podłoża. Zachęcamy do rysowania zarówno na stole/biurku jak i na kartce przyklejonej np. do drzwi, ściany.
· Kapslowe tory – potrzebne będą twa takie same wzory narysowane na dużej kartce (symetryczne), zakrętki, kapsle itp. Zabawa polega na tym, aby pokonać trasę jednocześnie obiema rękami. Trasę można pokonywać w obie strony. Przykłady podajemy w galerii poniżej. Zapraszamy do tworzenia własnych pomysłów o zróżnicowanym stopniu trudności.
Udanej zabawy!
02.04.2020 r. (czwartek)
· Budowanie wspólnej bazy – wykorzystajcie do tego poduchy, koce, albo zasłońcie po prostu stół długą narzutą i budowla gotowa. Dzieci maja niesamowitą wyobraźnię, potrafią za pomocą kilku rzeczy stworzyć salon czy kuchnię.
· Robienie eko-zabawek – pozbieraj w domu pudełka, gazety, kolorowy papier, sznurki, guziki, tasiemki i wszystkie potrzebne rzeczy. Przygotuj klej i zabierzcie się do pracy. Dzieci są bardzo kreatywne i zobaczysz, jakie cuda potrafią stworzyć z rzeczy, które my dorośli, od razu przeznaczylibyśmy do kosza.
01.04.2020 r. (środa)
· Nauka umiejętności społecznych w domu. Kalambury z językiem ciała
Potrzebne: trochę czasu i uśmiech.
Zasady: Przygotuj 7-10 kart zapisanymi na nich przykładami mowy ciała.
Na fiszkach mogą znaleźć się takie instrukcje: „Wzrusz ramionami”, „Skrzyżuj ramiona i wykrzyw twarz w grymasie złości” czy „ Podskakuj z radością wypisaną na twarzy”. W zabawie z maluszkami można użyć obrazków, zdjęć itp. Umieść karty
w pudełku lub torbie i je pomieszaj. Wybierz jedną kartę, przeczytaj instrukcję
i wykonaj daną czynność. Następnie poproś dziecko, by odgadło uczucia, które przedstawiasz za pomocą mowy ciała. Wybierajcie karty na zmianę, żeby dziecko również miało szansę odgrywać scenki z mową ciała. W tej zabawie dziecko uczy się:
· rozumienia i używania podstawowych sygnałów społecznych, takich jak wyraz twarzy, ton głosu i mowa ciała,
· oczekiwania na swoją kolej,
· naprzemienności,
· radości z zabawy i odgrywania oraz odgadywania różnych scenek. ❤️
Powodzenia!
31.03.2020 r. (wtorek)
ZABAWY Z WYKORZYSTANIEM MAKARONU:
· Mając 2 – 3 rodzaje makaronu (np. świderki i muszelki) zaproponuj dziecku układanie ciągów np. muszelka, kokardka, muszelka, kokardka
lub 2 muszelki, kokardka, 2 muszelki … itp.
· Zaproponuj dziecku układanie obrazka/mozaiki ze zgromadzonego makaronu;
· Przyklej na kartkę papieru kilka kawałków różnorodnego makaronu. Zaproponuj dziecku dorysowywanie elementów tak, aby wyszedł obrazek, niech dziecko opowie o swoim wytworze.
30.03.2020 r. (poniedziałek)
ZABAWY Z WYKORZYSTANIEM RYŻU:
· Wysyp dziecku ryż na tacę i poproś, by kreśliło linie poziome, pionowe, znane kształty, można rysować wspólnie – obok siebie, naśladować się wzajemnie;
· Wsyp ryż do miski, włóż tam drobne przedmioty typu koraliki, guziki. Poproś dziecko, aby odnalazło ukryte przedmioty;
· Wsyp z dzieckiem ryż do np. Puszki, małego pudełka itp. I … instrument dla dziecka gotowy. Używajcie go do wspólnych zabaw przy muzyce, piosence;
· Daj dziecku dwa pojemniki różnej wielkości, poproś niech przesypuje ryż z jednego do drugiego.
27.03.2020 r. (piątek)
- Rzucanie i łapanie chusty – do zabawy potrzebujemy lekkiej chusty, najlepiej w jasnym kolorze lub lekkiego prześcieradła. Siadamy na przeciwko dziecka, podnosimy chustę nad głowę, podrzucamy ją i obserwujemy jak na nas spada. Wyrażamy naszą radość i robimy śmieszne miny.
- Przejażdżka na kocu/w koszyku – usadzamy dziecko na kocu lub w koszyku/pudle/misce i wozimy je po mieszkaniu. Nasza twarz jest na poziomie twarzy dziecka. Możemy robić nagłe przystanki i oczekiwać spojrzenia, żeby ruszyć dalej.
26.03.2020 r. (czwartek)
- Poznawanie części ciała. Ze starszymi dziećmi można bawić się z wykorzystaniem umiejętności naśladowania. Siedzimy naprzeciwko i mówiąc prosty wierszyk lub odliczając dotykamy tej samej części ciała: 1, 2, 3 dotykamy nosy!
- Śledzenie wzrokiem. Przesuwamy przed oczami dziecka ciekawą małą zabawkę lub nasz palec mówiąc prosty wierszyk. Kiedy dziecko skupia uwagę na zabawce przesuwamy ją w prawo lub w lewo, dziecko powinno śledzić wzrokiem zabawkę.
25.03.2020 r. (środa)
- Zabawa w Baloniku mój malutki – znana zabawa dla małych dzieci, można bawić się w nią z kilkoma osobami. Chwytamy dziecko za ręce i chodzimy w kółko, coraz bardziej oddalając się od środka i mówiąc: Baloniku mój malutki, rośnij duży okrąglutki, balon rośnie, że aż strach, przebrał miarę no i bach! Po „bach” wszyscy przewracamy się na ziemię.
- Zabawa w Akuku! – zabawa w pojawianie się i znikanie, chowamy się zakrywając dłońmi twarz, pod kocem, za drzwiami i wyłaniamy mówiąc radośnie: Akuku!