Zdalne nauczenie w grupie "Biedronki" I tydzień
23 marca 2020 r. biedronki
Szanowni Rodzice, Drogie Przedszkolaki !
W związku z zawieszeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych odpowiednim rozwiązaniem w tym czasie okazuje się nauczanie zdalne. W tej wyjątkowej sytuacji chcę wesprzeć swoich przedszkolaków z grupy „Biedronki”. Dlatego przygotowałam dla Was materiały do nauki i zabawy w domu. Materiały zgodne z realizowaną podstawą programową będą zamieszczane raz w tygodniu na cały tydzień. Poniżej znajdują się jedynie propozycje, które możecie realizować w całości lub wybiórczo. Z proponowanych aktywności wybierzecie Państwo to, co uznacie za stosowne.
Pozdrawiam serdecznie wszystkie moje BIEDRONECZKI. Bawcie się dobrze.
Pani Ania
P.S.
Zachęcam do robienia zdjęć podczas zabawy oraz o wysłanie ich na adres mailowy naszej grupy pp21biedronki1@onet.pl . Wybrane zdjęcia zamieszczę na stronie internetowej naszego przedszkola w grupie Biedronki (prośba aby na zdjęciu był tylko przedszkolak).
Temat tygodnia: Wiosenne przebudzenie
Dzień 1
Temat dnia: Oznaki wiosny
Cel: wzbogacanie wiadomości na temat zmian zachodzących w przyrodzie.
1. Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej o wiośnie.
Wracają ptaki z daleka
i kwiatki kiełkują wokoło.
Nadchodzi pora radosna,
bo właśnie zaczyna się… (wiosna)
2. Słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Witaj, wiosno!
- Kiedy ta wiosna w końcu przyjdzie – marudziła Ada. – W przedszkolu już dawno śpiewamy o niej piosenki, wycinamy kolorowe motylki i kwiatki, a ona nic.
– Jak to: nic – oburzył się tato. – Wiosna pracuje pełną parą, aby wybuchnąć zielenią, gdy tylko spadnie pierwszy ciepły deszcz.
– Jakoś tej pracy nie widać – skrzywił się Olek. – Wszędzie szaro, buro i ponuro…
– Chyba ktoś tu nie umie patrzeć uważnie… – pokręcił głową tato. – Jeśli ubierzecie się w pięć minut, to zabiorę was do parku na wyprawę detektywistyczną. Będziemy tropić ślady wiosny. Zgoda?
– Zgoda! – zawołali bardzo zgodnie Ada i Olek.
Trzeba przyznać, że parkowe alejki, tonące w marcowej mgle, nie wyglądały najlepiej. Odrapane ławki, pusty plac zabaw, błoto pod nogami.
Olek już miał zaproponować powrót do domu, gdy tato zawołał: – STOP! Na prawo patrz!
– Ale na co patrz? – nie zrozumiała Ada.
Tato bez słowa wskazał parasolem na parkową sadzawkę. Tuż przy pustym łabędzim domku, na wierzbowych gałązkach bieliły się najprawdziwsze na świecie…
– Bazie! – wrzasnął Olek. – Zobaczyłem je pierwszy, punkt dla mnie!
Ada była niepocieszona. Na szczęście sokole oko taty dojrzało kolejny, niezaprzeczalny znak wiosny.
Podczas gdy Olek wypatrywał ptaków na drzewach, tato dyskretnie przytrzymał Adę za kapturek kurtki i oczami wskazał wijącą się pośród burej trawy ścieżkę. Ada pobiegła nią i po chwili wszyscy usłyszeli jej radosny okrzyk:
– Mam! Mam drugi znak wiosny! Remis!
Teraz dopiero Olek zauważył malutkie żółte kwiatuszki, których rozczochrane główki pojawiły się nie wiadomo skąd tuż nad ziemią.
– To podbiał – wyjaśnił dzieciom tato. – Bardzo pożyteczna, lecznicza roślinka.
– A co ona leczy? – chciała wiedzieć Ada.
– Wiosenne katarki, marcowe chrypki i kaszelki… – odparł tato. – Oj, chyba zbiera się na deszcz, więc lepiej wracajmy, żebyśmy nie musieli się nią kurować.
Droga do domu – niby taka sama – okazała się pasmem radosnych odkryć.
– Pąki na żywopłocie! – meldował Olek.
– Zielony listek, o tu – na klombie! – nie dawała za wygraną Ada.
– Przebiśniegi!!! – wykrzyknęli równocześnie na widok całej kępy ślicznych białych kwiatuszków rosnących na trawniku, tuż obok ich własnego domu.
– Jak widzicie, wiosna wcale się nie leni – uśmiechnął się tato. – Trzeba tylko umieć patrzeć.
3. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania
Na co narzekały dzieci?
Jaką propozycję złożył tata Adzie i Olkowi?
Jakie zwiastuny wiosny dzieci zauważyły w parku?
Czy w waszej okolicy można zobaczyć już jakieś zwiastuny wiosny?
4. Film edukacyjny o wiośnie:
https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY
5. Ćwiczenie małej motoryki – lepienie bazi z plasteliny.
Plastelina, kartka.
Dzieci lepią z plasteliny wałeczki, które będą gałązkami. Następnie toczą małe, białe lub szare, kuleczki, które przylepiają do gałązek z plasteliny.
Dzień 2
Temat dnia: Przyroda wiosną
Cel: zainteresowanie dźwiękami muzyki
1. Odgłosy natury:
https://www.youtube.com/watch?v=19Czl58l7iU
2. Osłuchanie z melodią i tekstem piosenki „Maszeruje wiosna”
https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY&list=PLo_XHxymHHYGhhNe9JYTNmz4zeGodWDFw&index=3
Tekst piosenki:
Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.
Ref.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergoczą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !
Nosi wiosna dżinsową kurteczkę,
na ramieniu małą torebeczkę
chętnie żuje gume i robi balony
a z nich każdy jest zielony.
Ref.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergoczą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !
Wiosno, wiosno
nie zapomnij o nas
każda trawka chce
być już zielona.
gdybyś zapomniała inną
drogą poszła
zima by została mroźna.
Ref.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergoczą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !
3. Zakładanie wiosennej hodowli.
Wykonaj prosty eksperyment:
https://www.youtube.com/watch?v=MfCoSQRMgfk
Dzień 3
Temat dnia: Kolory wiosny
Cel : liczenie i porównywanie, stosowanie pojęć: więcej, mniej.
1. Zabawa dydaktyczna Liczenie nasion.
Patyczki do lodów lub pęsety, różne nasiona np.: grochu, fasoli, bobu, kukurydzy.
Rozsypujemy na stoliku wymieszane nasiona: grochu, fasoli, bobu. Dzieci za pomocą patyczków lub pęset rozdzielają je na poszczególne rodzaje, opisują różnice w ich wyglądzie, wielkość, kolor, kształt. Następnie segregują nasiona zgodnie z poleceniami np. układają z nich szeregi, określają na oko, których jest więcej, i sprawdzają, np. łącząc je w pary. Liczą ziarna z poszczególnych grup i mówią: Tu jest więcej, a tu jest mniej. Tworzą rytmy – powtarzające się czteroelementowe sekwencje: groszek – fasolka – bób – kukurydza. Układają kwiatki, np.: kładą ziarna grochu wokół ziarna bobu i odwrotnie, oraz liczą płatki i mówią, których jest mniej.
2. Wykonanie grzechotek z plastikowych butelek i nasion.
Małe, plastikowe butelki po napojach (z zakrętkami), nasiona: grochu, fasoli, bobu, kolorowa taśma izolacyjna, nożyczki.
Dzieci wsypują nasiona do butelek, które zakręcają (ozdabiają powstały instrument). Potrząsają butelkami z ziarnami i słuchają, jakie dźwięki wydają powstałe grzechotki.
3. Akompaniament na grzechotkach do piosenki Maszeruje wiosna.
https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY&list=PLo_XHxymHHYGhhNe9JYTNmz4zeGodWDFw&index=3
Dzieci w różny sposób wygrywają rytm do piosenki, np.: potrząsają grzechotkami podczas zwrotek i uderzają nimi o dłoń podczas refrenu.
Dzień 4
Temat dnia: Co słychać wiosną w gnieździe ?
Cel: rozwijanie zdolności manualnych
1. Rozmowa na temat: Co się kryje w gnieździe ptaka?
Rodzic ogląda wraz z dzieckiem (książki przyrodnicze, encyklopedie dla dzieci o ptakach) zdjęcia ptaków i czyta informacje o ich życiu, budowaniu gniazd, składaniu jaj i wykluwaniu się piskląt.
2. Zabawa dotykowa Pudełka sensoryczne.
Pudełka po chusteczkach higienicznych, wypełnione różnymi materiałami, np.: watą, gałązkami, sianem, piórkami, piaskiem, kamykami, nasionami, ziarnami. Dzieci wkładają ręce w otwór w pudełku (bez zaglądania) i badają zawartość pudełka, określają cechy materiału i zgadują, co to może być. Sprawdzają, co jest ukryte w środku pudełka. Zastanawiają się, czy ten materiał mógłby posłużyć ptakom do budowy gniazd.
3. Zabawa badawcza Co znajdziemy w skorupce jaja?
Jaja: kurze, przepiórcze lub inne dostępne (umyte) talerzyk.
Dziecko ogląda sobie jajo bardzo ostrożnie i podają związane z nim określenia, np.: małe, duże, twarde, białe, kremowe, nakrapiane, okrągłe, owalne, gładkie itp. Rodzic uderza w skorupkę i wylewa zawartość na talerzyk. Nazywa części jaja: żółtko i białko. Dotykają go delikatnie, sprawdzają konsystencję. Dzieci oglądają skorupki jaja, sprawdzają, czy łatwo da się je pokruszyć, co znajduje się w skorupce od środka.
4. Praca plastyczna Pisklęta w gnieździe.
Wyciąć z kartki koło i obrazki piskląt Wydzieranie i przyklejanie pasków z szarego papieru, tworzących gniazdo. Przyklejenie rysunku piskląt w gnieździe.
Dzień 5
Temat dnia: Wiosenny ogródek
Cel: wzbogacanie zainteresowania wiosenną przyrodą
1. Jeśli mamy w domu wiosenne kwiaty to zachęcam do wąchania (hiacynt, tulipan, forsycja, krokus).
Mogą opisać jego wygląd.
2. Słuchanie wiersza K. Datkun-Czerniak Wiosna.
Wiosna w zielonej sukience
nogami bosymi stąpa.
I gdzie stopę stawia,
tam… to chyba czary –
wiosenny kwiat zostawia.
Po spacerze wiosny
świat zmienia się cały.
Ptaki wśród zieleni
radośnie śpiewają,
motyle fruwają,
świerszcze cicho grają.
Kwiaty kolorowe
wśród traw zakwitają.
Gdyby nie ty, wiosno,
i te twoje czary,
to świat byłby pewnie
i smutny, i szary.
3. Zabawa matematyczna na podstawie wysłuchanego wiersza.
Obrazek, np. tulipana (z sześcioma doczepianymi płatkami).
Rodzic prezentuje obrazek kwiatka bez płatków. Pyta: Czego mu brakuje? Dokleja (może to zrobić np. za pomocą taśmy mocującej) dwa płatki, a dziecko je przelicza. Następnie dokleja kolejne płatki, a dziecko ponownie je przelicza. Rodzic mówi: Wiosną wieje wiatr. Zdmuchnął dwa płatki. Ile ich teraz jest? Działania można modyfikować zgodnie z możliwościami i zainteresowaniem dzieci.
4. Zabawa twórcza Czerwony jak...
Rodzic podaje nazwę koloru, a dziecko – przykład czegoś, co kojarzy mu się z tym kolorem (np. czerwony jak... tulipan, zielony jak... trawa).
5. Wiosenne karty do wyklejania plasteliną.