Zdalne nauczenie w grupie "Biedronki" - II tydzień
30 marca 2020 r. biedronki
Szanowni Rodzice, Drogie Przedszkolaki !
W związku z zawieszeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych odpowiednim rozwiązaniem w tym czasie okazuje się nauczanie zdalne. W tej wyjątkowej sytuacji chcę wesprzeć swoich przedszkolaków z grupy „Biedronki”. Dlatego przygotowałam dla Was materiały do nauki i zabawy w domu. Materiały zgodne z realizowaną podstawą programową będą zamieszczane raz w tygodniu na cały tydzień. Poniżej znajdują się jedynie propozycje, które możecie realizować w całości lub wybiórczo. Z proponowanych aktywności wybierzecie Państwo to, co uznacie za stosowne.
Pozdrawiam serdecznie wszystkie moje BIEDRONECZKI. Bawcie się dobrze.
Pani Ania
P.S.
Zachęcam do robienia zdjęć podczas zabawy oraz o wysłanie ich na adres mailowy naszej grupy pp21biedronki1@onet.pl . Wybrane zdjęcia zamieszczę na stronie internetowej naszego przedszkola w grupie Biedronki (prośba aby na zdjęciu był tylko przedszkolak).
Temat tygodnia: Wiosenne powroty
Dzień 1
Temat dnia: Powroty ptaków
Cel: rozwijanie mowy, wzbogacanie wiedzy o ptakach.
1. Ćwiczenia oddechowe Piórka.
Sztuczne piórka. Dziecko otrzymuje sztuczne piórka, kładzie je na wierzchu dłoni. Wciąga powietrze nosem i wypuszcza ustami – zdmuchuje piórka tak, aby poleciały jak najdalej. Starając się utrzymać je jak najdłużej w powietrzu.
2. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Powrót bociana.
Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nadchodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów. – Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek. – Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec. – To jest gniazdo bociana. – Dziadku, tam nikogo nie ma. – Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia. – Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł – powiedział chłopiec. – Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom. – Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce? – Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły. – I one też kiedyś odlecą? – Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił. – Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek. – Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek. – Brakuje nam skrzydeł. – I dziobów – dodał chłopiec. Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany. – Jerzyki? – zdziwił się chłopiec. – Przecież jeże nie latają! – Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje. Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe. – Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek. – Już są! Skąd wiedziałeś? – Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle. – Kle, kle, kle! – powtórzył Olek. Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk: Kle, kle Klekotaniem zbudził bociek całe gniazdo swoich pociech. Kle, kle dzwoni w ptasich główkach niczym głośna ciężarówka! – Znowu tatko tak klekoce, że zarywa boćkom noce? Czemu tatuś nasz kochany taki dziś rozklekotany? Bocian skrzydłem dziób zasłania, sen miał nie do wytrzymania! – Ach, obudźcie mnie już, błagam, bo was chciała połknąć żaba!
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.
Pytania: Dokąd pojechał Olek? Gdzie miał swoje gniazdo bocian? W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany? Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany? Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?
3. Zdjęcia ptaków . Na zdjęciu dziecko wskazuje części ptaka wymienione przez rodzica: głowę, dziób, oko, tułów, skrzydła, ogon, nogi.
4. Zabawa ruchowa Ptaki, do gniazd. Do muzyki poważnej A. Vivaldiego Cztery pory roku. Wiosna. https://www.youtube.com/watch?v=l4Ad6pZ8vEQ
Wycięte koło z kartki papieru. Rodzic rozkłada w pokoju koło (gniazdo). Dziecko staje w swoim gnieździe. Rodzic włącza nagranie muzyki – ptaszek wyfruwa z gniazda. Na przerwę w muzyce dziecko wraca do gniazda. |
5. Wywiad z Bocianem
https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw
Dzień 2
Temat dnia: Żabki i bocian
Cel: wzbudzanie zainteresowania muzyką
1. „W górze słonko świeci”- zabawa paluszkowa wg M. Barańskiej
W górze słonko świeci dziecko unosi nad głową obie dłonie i porusza wszystkimi
palcami
Ptaszek sobie leci dziecko przenosi ręce na wysokość klatki piersiowej, krzyżuje
nadgarstki i porusza dłońmi tak jak skrzydłami
szumią, szumią drzewa dziecko prostuje ręce i wyciąga je do góry, machając jak
gałęzie na wietrze
każdy nadejścia wiosny rytmicznie klaszcze w dłonie
się już spodziewa
2. Osłuchanie z melodią i tekstem piosenki „Witaj boćku”
https://www.youtube.com/watch?v=MXOs1LGO1JM
Tekst piosenki:
Witaj boćku
Witaj boćku, kle-kle,
witaj nam bocianie,
Wiosna ci szykuje,
Wiosna ci szykuje
Żabki na śniadanie.
Kle-kle boćku, kle-kle,
Usiądź na stodole,
Chłopcy ci szykują,
Chłopcy ci szykują
Gniazdo w starym kole.
Kle-kle boćku, kle-kle,
witamy cię radzi,
Gdy zza morza wrócisz,
Gdy zza morza wrócisz,
Wiosnę nam sprowadzisz.
3. Życie żaby
https://www.youtube.com/watch?v=HJsDVkyep_E
4. Pokoloruj bociana lub wykonaj obrazek-połącz w pary.
Dzień 3
Temat dnia: Bociek
Cel: usprawnianie umiejętności liczenia
1. Dziecko improwizuje ruchowo treść piosenki „Witaj boćku”.
https://www.youtube.com/watch?v=MXOs1LGO1JM
- Kle-kle boćku kle-kle (dziecko naśladuje klekot bociana składając
prze sobą wyprostowane ręce oraz wysoko
podnosząc nogi
do góry)
Witaj nam bocianie (ukłon)
Łąka ci szykuje, łąka ci szykuje
żabki na śniadanie. (naśladowanie skaczących żabek)
- Kle-kle boćku kle-kle (klekot bociana)
Usiądź na stodole (dziecko dobiera się z rodzicem w parę i kręcą
Chłopcy ci zrobili, chłopcy się w kółeczku)
ci zrobili gniazdo w starym kole.
- Kle-kle boćku kle-kle ( klekot bociana)
Witamy cię radzi ( ukłon)
Gdy zza morza wracasz, gdy
zza morza wracasz wiosnę
nam sprowadzasz. (dziecko i rodzic robią duży krąg i trzymając się
za ręce)
2. Klekotanie boćków.
https://www.youtube.com/watch?v=nZ8DJa4Oc8w
3. Zabawa matematyczna Żabki w stawie.
Dla dziecka: niebieska kartka w kształcie stawu (owalna), 5 obrazków żabek do wycięcia w załączniku.
Dziecko otrzymuje niebieską kartkę, a także obrazki żabek. Rodzic prosi, aby dziecko umieściło w stawie dwie żabki. Doskoczy do nich jeszcze jedna żabka. Ile jest teraz żabek? Rodzic może modyfikować w dowolny sposób zarówno liczbę dodawanych, jak i odejmowanych obrazków żabek.
4. Obrazek bociana lub tęczy do wyklejania plasteliną
Dzień 4
Temat dnia: Ptasie trele
Cel: rozwijanie sprawności rąk
1. Zabawa ruchowa Przylot bocianów.
Dziecko biega po pokoju i macha szeroko rozpostartymi ramionami, udając lecące bociany. Na hasło rodzica Gniazdo – lądują, składając skrzydła blisko ciała, i stając na jednej nodze (druga może być ugięta w kolanie), głośno przy tym klekocąc z radości.
2. Zabawa dydaktyczna Przeczenia.
Dzieci dopowiadają przeczenia do podanych przez rodzica słów: szybki (wolny), ciepły (zimny), mały (duży), stary (młody), mokry (suchy), wesoły (smutny), daleko (blisko), biedny (bogaty), długi (krótki) itp.
3. Kukiełkowy bocian.
Co potrzebujemy?
- patyczek do szaszłyków
- 4 płatki kosmetyczne na jednego bociana
- klej
- pisak czarny
- czerwony i czarny papier
Jak robimy bociana?
- wycinamy z czarnego papieru skrzydełko, które dziecko smaruje klejem i przykleja do płatka
- z czerwonego papieru wycinamy dzióbek który dziecko przyklejają do drugiego płatka
- długie czerwone paski dziecko przykleja do tego płatka z czarnym skrzydełkiem
- czyste płatki smarujemy klejem i kładziemy na nich patyczek , a następnie doklejamy płatki ze skrzydełkiem i dziobem
- malujemy oko i już
4. Zabawa ruchowa Raz, dwa, trzy, bocian patrzy.
Opaska z czerwonym dziobem bociana.
Dziecko jest żabką. Porusza się, skacząc w przysiadzie po całym pokoju, gdy rodzic w opasce (bocian) jest odwrócone do niego tyłem i mówi: Raz, dwa, trzy, bocian patrzy! Gdy bocian odwraca się – żabka zastyga w bezruchu. Jeśli dziecko się poruszy, zakłada opaskę i przejmuje rolę bociana.
Zapraszam również do zapoznania się z propozycją na Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.
https://przedszkole21-kozle.pl/news/1246
Dzień 5
Temat dnia: Kto do nas wraca na wiosnę
Cel: rozwijanie mowy czynnej
1. Ćwiczenie ortofoniczne Głosy ptaków.
Rodzic naśladuje głosy ptaków (np.: kle, kle, ćwir, ćwir): szybko, wolno, cicho, głośno. Dziecko powtarza za nim.
2. Ćwiczenie grafomotoryczne Ślady ptaków.
Kartki z narysowanymi wzorami śladów ptaków. Podstawka z doniczki od kwiatka (lub inne płaskie naczynie z wysokim brzegiem). Kasza manna lub mąka. Materiał sypki umieszczamy w podstawce.
Dziecko rysując palcem w kaszy próbuje odzwierciedlić wzór w kartki.
3. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Wiosenne powroty.
Obrazki: skowronka, bociana, jaskółki, sójki, kukułka, żuraw.
Rodzic czyta wiersz, w odpowiednich momentach pokazując obrazek właściwego ptaka.
Przyszła wiosna,
a tuż za nią
ptaki przyleciały.
Teraz będą
jak co roku
gniazda zakładały.
Bocian lubi
patrzeć z góry –
dom ma na topoli.
Za to żuraw
wśród mokradeł
raczej mieszkać woli.
A jaskółka
gdzieś pod dachem
gniazdko swe zakłada.
Zaś kukułka
swoje jajka
niesie do sąsiada.
Tyle ptaków
powróciło
do nas razem z wiosną!
W dużych gniazdach,
małych gniazdkach
niech pisklęta rosną!
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
Jakie ptaki są wymienione w wierszu?
Gdzie znajduje się dom bociana?
Jak myślicie, co to są mokradła?
Gdzie zakłada gniazdko jaskółka?
Co robi z jajkami kukułka?
Jak się nazywają dzieci ptaków?
4. Rozwiązywanie zagadek M. Smułki, dotyczących ptaków powracających na wiosnę do Polski.
Obrazki: bociana, skowronka, jaskółki, kukułki.
Dziecko jeśli zna odpowiedź odpowiada i wskazuje odpowiedni obrazek.
Ma długie czerwone nogi,
długi dziób.
Choć żabek nie lubi,
to czasem je zje. (bocian)
Śpiew tego ptaka leci wysoko do słonka,
bo właśnie wołamy na wiosnę... (skowronka)
Ptaszek ten nie jest duży, nie stoi na półkach
i choć, nie wiem czemu, robi kółka,
to wiadomo, że to... (jaskółka)
Ptaszek, o którym myślę, boi się huku,
a oprócz tego często woła: kuku, kuku. (kukułka)
5. Układanie puzzli.
Obrazki ptaków: np. jaskółki, bociana, skowronka, sójki. Obrazki przecinamy na 3,4 lub 5 elementów.
Układanie puzzli przedstawiających ptaki powracające wiosną do kraju.
Dziecko układa puzzle i, jeśli to możliwe, nazywa ptaki przedstawione na obrazku lub je opisuje.