Zdalne nauczenie w grupie "Biedronki" III tydzień
06 kwietnia 2020 r. biedronki
Szanowni Rodzice, Drogie Przedszkolaki !
W związku z zawieszeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych odpowiednim rozwiązaniem w tym czasie okazuje się nauczanie zdalne. W tej wyjątkowej sytuacji chcę wesprzeć swoich przedszkolaków z grupy „Biedronki”. Dlatego przygotowałam dla Was materiały do nauki i zabawy w domu. Materiały zgodne z realizowaną podstawą programową będą zamieszczane raz w tygodniu na cały tydzień. Poniżej znajdują się jedynie propozycje, które możecie realizować w całości lub wybiórczo. Z proponowanych aktywności wybierzecie Państwo to, co uznacie za stosowne.
Pozdrawiam serdecznie wszystkie moje BIEDRONECZKI. Bawcie się dobrze.
Pani Ania
P.S.
Zachęcam do robienia zdjęć podczas zabawy oraz o wysłanie ich na adres mailowy naszej grupy pp21biedronki1@onet.pl. Wybrane zdjęcia zamieszczę na stronie internetowej naszego przedszkola w grupie Biedronki (prośba aby na zdjęciu był tylko przedszkolak).
Temat tygodnia: Wielkanoc
Dzień 1
Temat dnia: Kraszanki, pisanki
Cel: wzbudzanie zainteresowania folklorem. |
1. Rozmowa o pisankach i kraszankach.
Obrazki kraszanki i pisanki.
Nazwa kraszanka pochodzi od metody barwienia jaj, tak zwanego kraszenia, które polegało na farbowaniu na jednokolorowo, bez wzoru.
Jajka pokryte wzorem wykonanym woskiem noszą nazwę pisanek. Obecnie wszystkie różnobarwnie pomalowane jajka to pisanki.
2. Słuchanie piosenki Pisanki, kraszanki
https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4
3. Bajka o jajkach-Tajemnicza Kuchnia
https://www.youtube.com/watch?v=lIWDCkbVQ6A
4. Praca plastyczna Jajko wielkanocne.
Tektura z narysowanym jajkiem (o dużym formacie - wyciąć środek), cekiny, pomponiki, papier kolorowy (z dziurkacza), włóczka i najważniejsze taśma przeźroczysta najlepiej szeroka.
Dziecko kolejno ozdabia jajko według własnych pomysłów i gotowe jajko zawieszamy na oknie.
Dzień 2
Temat dnia: Koszyczek wielkanocny
Cel: wzbogacanie wiadomości na temat Wielkanocy
1. Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Koszyczek. To w nim leżą na serwetce jajka malowane, a pośrodku, obok chlebka, spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny) Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki.
Rodzic prezentuje koszyczek wielkanocny i jego zawartość. Dziecko nazywa znajdujące się w nim przedmioty. Wyjaśniamy ich symbolikę. Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność. Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia. Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu. Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę. Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba. Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.
2. Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Wielkanoc.
Kurko, proszę, znieś jajeczka, śnieżnobiałe lub brązowe, ja z nich zrobię na Wielkanoc cud-pisanki kolorowe. Do koszyczka je powkładam, z chlebkiem, babką lukrowaną, potem pójdę je poświęcić z bratem, siostrą, tatą, mamą. Przy śniadaniu wielkanocnym podzielimy się święconką i buziaka dam mamusi, zajączkowi i kurczątkom. „Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła, tatę wodą popryskamy, mama będzie zmokłą kurką, bo to poniedziałek lany!
Rozmowa kierowana na podstawie wiersza. Z czego robi się pisanki? Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego? Co robimy w lany poniedziałek? Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?
3. Domowe przedszkole Wielkanoc
4. ZoZi- Znaki Wielkanocy https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U
5. Zając z papierowej dłoni https://www.youtube.com/watch?v=A8agxSu4hNs
|
Dzień 3
Temat dnia: Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka
Cel : rozwijanie sprawności manualnej
1. Wykonanie masy solnej:
Mąka, sól, woda, miska, szklanka.
Odmierzamy do miski tyle samo mąki i soli w proporcjach np.: 1 szklanka mąki i 1 szklanka soli. Stopniowo dodajmy ½ szklanki wody i mieszamy. Konsystencja ciasta musi być elastyczna.
Dziecko otrzymuje masę solną i lepi z niej zajączka, baranka lub jajka różnej wielkości. Wskazują największe jajko i najmniejsze jajko. Odstawiamy gotowe elementy w pobliże kaloryfera lub w nasłonecznione miejsce, aby wyschły.
2. Malujemy palcem lub wyklejamy plasteliną.
Obrazek kurczaka lub baranka (w załączniku), dziecko maluje lub wykleja plasteliną według własnego pomysłu.
3. Kreatywne pomysły na wykonanie zajączka wielkanocnego
https://www.youtube.com/watch?v=RodXic0G-SE
4. Zając- piosenka do wysłuchania.
https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc
Dzień 4
Temat dnia: Motywy wielkanocne
Cel: rozwijanie wyobraźni plastycznej.
1. Ćwiczenia oddechowe Koszyczek i jajeczka.
Rysunek koszyczka dla dziecka, słomka, kolorowe, małe jajka wycięte z papieru.
Dziecko otrzymuje rysunek koszyczka i kolorowe, papierowe pisanki. Ma za zadanie przenieść pisanki do koszyczka za pomocą słomek. Kładzie słomkę na papierowym jajku, wciąga powietrze w słomkę, zasysając jajko, przenosząc je do koszyka.
2. Kurki z opakowań na jajka
https://www.youtube.com/watch?v=xLKqVpCcoDg
3. Sianie owsa dla baranka wielkanocnego.
Ziarna owsa, pojemniki po jogurtach, ziemia do kwiatów, konewka.
Dziecko wsypuje ziemię do pojemników po jogurtach, posypuje ziarnami owsa i obficie podlewa wodą. Zostawia w nasłonecznionym miejscu, obserwując przez kilka dni i, w miarę potrzeb, dolewa wody.
4. Wyklejanie kurczaczka ziarnami.
Sylweta kurczaczka wycięta z kartonu, klej, pędzel, ziarna np. owsa, żyta, ryż, kasza, talerzyki papierowe.
Dziecko maluje sylwetę kurczaczka grubą warstwą kleju za pomocą pędzla i posypuje ziarnem lub dociska do ziaren rozsypanych na płaskim talerzyku.
Dzień 5
Temat dnia: Wielkanocne świętowanie
Cel: wzbogacanie zasobu słownictwa czynnego.
1. Zabawa słowna na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Na podwórku.
Rodzic recytuje wiersz, a dziecko powtarza po nim sylaby.
Gospodyni razem z dziećmi
święconkę szykuje.
O-ho, ho, ho!
O-ho, ho, ho,
jajeczka maluje.
Biega kurka po podwórku
i gdacze z radości.
– Ko, ko, ko, ko.
Ku, ku, ku, ku.
Wita wszystkich gości.
Kogut dumnie pierś wypina.
– Ko, ko, ki, ku.
Ale pięknie wyglądają
twe jajka w koszyku.
2. Zabawa dydaktyczna Co jest związane z Wielkanocą?
Koszyk, pisanki/kraszanki, palma wielkanocna, baranek cukrowy, imitacja kurczaczka, bombka, łańcuch choinkowy.
Rodzic rozkłada przed dzieckiem różne przedmioty. Wspólnie ustalają, co pasuje do świąt wielkanocnych, a co do nich nie pasuje. Dziecko uzasadnia swój wybór.
3. Kurczaki z balonów
4. Rozwiązywanie zagadek E. Stadtmüller – Co znajdzie się na wielkanocnym stole?
Obrazki: kromka chleba, kawałek kiełbasy, jajko, baranek cukrowy, sól, gałązka bukszpanu.
Oby dzięki ludzkiej pracy
i opiece nieba
nigdy na twym stole
nie zabrakło... (chleba)
Azorek radośnie
przy koszyczku hasa,
lecz nic z tego nie będzie.
Nie dla psa... (kiełbasa)
W cebulowych łupinkach
lub w farbkach kąpane,
w prześliczne desenie
ręcznie malowane. (jajka)
Może być z cukru,
z gipsu lub z ciasta,
lecz najważniejszy jest
i basta!!! (baranek)
Sypka jak piasek,
jak śnieżek biała,
smaku dodaje
już szczypta mała. (sól)
Skromne listeczki,
ciemnozielone,
ale bez niego
co to za święcone. (bukszpan)