Zdalne nauczenie w grupie "Biedronki" V tydzień
20 kwietnia 2020 r. biedronki
Szanowni Rodzice, Drogie Przedszkolaki !
W związku z zawieszeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych odpowiednim rozwiązaniem w tym czasie okazuje się nauczanie zdalne. W tej wyjątkowej sytuacji chcę wesprzeć swoich przedszkolaków z grupy „Biedronki”. Dlatego przygotowałam dla Was materiały do nauki i zabawy w domu. Materiały zgodne z realizowaną podstawą programową będą zamieszczane raz w tygodniu na cały tydzień. Poniżej znajdują się jedynie propozycje, które możecie realizować w całości lub wybiórczo. Z proponowanych aktywności wybierzecie Państwo to, co uznacie za stosowne.
Pozdrawiam serdecznie wszystkie moje BIEDRONECZKI. Bawcie się dobrze.
Pani Ania
P.S.
Zachęcam do robienia zdjęć podczas zabawy oraz o wysłanie ich na adres mailowy naszej grupy pp21biedronki1@onet.pl . Wybrane zdjęcia zamieszczę na stronie internetowej naszego przedszkola w grupie Biedronki (prośba aby na zdjęciu był tylko przedszkolak).
Temat tygodnia: Dbamy o przyrodę
Dzień 1
Temat dnia: Segregujemy śmieci
Cel: wyrabianie nawyku segregowania śmieci.
1. Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Smok Segregiusz. Smok Segregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym, co inni uważali za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych rękawiczek – maskotki… Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy wpadał na jakiś kolejny zwariowany pomysł – podskakiwał z radości. Jednego Segregiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawiał się smutek. – Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki? – rozmyślał. – Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier, metal czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystać…O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza? – Czy myślisz o tym samym co ja? – spytała senna wróżka Gwiazduszka, która pojawiła się nie wiadomo skąd i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce. Segregiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchnął ciężko. – Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza – zaproponowała Gwiazduszka – a ja postaram się, aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku. – Spróbujmy – zgodził się smok. – Tato, tato! – zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy. – Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej. – Rycerski? – zainteresował się tato. – Jasne, że rycerski – kiwnął głową Olek. – Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczyłem… ze śmieciami. – Z czym? – oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia. – Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem – oświadczył dumnie rycerz z przedszkolnej grupy Tygrysków. – Jestem z ciebie dumny – oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę. – Ten bałagan na trawnikach to rzeczywiście problem – rozmyślał, jadąc do pracy. – Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega – architekt krajobrazu – głowił się nad tym, jak urządzić plac zabaw dla przedszkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci. – Tylko pamiętaj o koszach na śmieci – przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura. Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice. Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież fantastycznie pasowały do sportowych boisk i huśtawek. – Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci – podsumował jego pracę tato.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania .
Pytania: Co lubił robić smok Segregiusz? Co smuciło smoka? Jaki sen miał Olek? Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza? W jaki sposób możemy chronić przyrodę?
2. Obrazki przedstawiające sposoby ochrony przyrody. Rodzic wyjaśnia sposoby ochrony przyrody, pokazując odpowiednie obrazki. Tłumaczy trudne dla dzieci pojęcia związane z ochroną przyrody: segregacja, recykling, odpady biodegradowalne. Odpady biodegradowalne – to np.: liście, chwasty, słoma, odpady z drewna, obierki po warzywach i owocach, skorupki jajek.
3. Zabawa dydaktyczna Segregowanie śmieci.
Kolorowe worki na śmieci: niebieski, żółty, zielony, brązowy, czarny, lub na białe worki przykleić kwadraty w kolorach: niebieskim, żółtym, zielonym, brązowym, czarnym, różnego rodzaju śmieci (lub wyciąć obrazki śmieci - w załączniku)
Rodzic rozkłada na podłodze śmieci i prosi dziecko o pomoc w ich posegregowaniu do odpowiednich worków. Prezentuje 5 kolorów worków (5 białych worków z kolorowymi kwadratami), mówi i pokazuje, co należy wkładać do którego koloru. Kolor niebieski – papier, kolor zielony – szkło, kolor żółty – metal i plastik, kolor brązowy – odpady biodegradowalne, kolor czarny – odpady zmieszane.
|
Dzień 2
Temat dnia: Wypoczynek w lesie i nad wodą
Cel: kształtowanie prawidłowej postawy wobec przyrody.
1. Wypowiedzi dzieci na temat czystej wody i brudnej wody. Dwa słoiki: w jednym jest czysta woda, a w drugim brudna (można celowo ją zabrudzić, np. ziemią).
Dzieci oglądają oba słoiki. Zastanawiają się, gdzie jest czysta woda, a gdzie brudna. Na koniec rodzic zadaje pytanie: Z którego słoika napiłbyś się wody? Dlaczego?
2. Ekologiczna piosenka- ZoZi- Świat w naszych rękach
https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
Tekst piosenki:
|
3. Wspólna praca plastyczna rodzic-dziecko pt. „Drzewo”.
Praca ma przedstawiać drzewo, technika wykonania pracy dowolna (można wykorzystać różne materiały np. naturalne, pochodzące z recyklingu, itp.). Prace mogą być wykonane w konwencji realistycznej, ale także baśniowej i abstrakcyjnej. Twórców ogranicza tylko własna wyobraźnia.
Dzień 3
Temat dnia: Wiosenne porządki w ogródku
Cel : zapoznanie z pracami wykonywanymi w ogrodzie.
1. Zabawa ruchowa kształtująca prawidłową postawę ciała – Wzrost rośliny.
Nagranie muzyki relaksacyjnej.
Dziecko słucha muzyki relaksacyjnej, naśladuje wzrost rośliny – od klęku podpartego do wspięcia na palce. Zabawę można powtarzać kilkakrotnie.
https://www.youtube.com/watch?v=987r2CBtT-E
2. Zabawa dramowa Prace w ogrodzie.
Obrazki przedstawiające osoby wykonujące różne prace w ogrodzie.
Dziecko naśladuje czynności osób przedstawionych na obrazkach. Rodzic zgaduje, co to za czynności, np.: kopanie grządek, podlewanie, grabienie, sianie, przycinanie gałązek, wysadzanie sadzonek na grządkę, wąchanie kwiatów itp.
3. Zajęcia w ogrodzie – Wiosenne porządki w ogródku.
Miotły, szczotki, grabki, wiaderka, worki na śmieci, rękawiczki gumowe.
Rodzic daje dziecku rękawiczki. Dziecko wykonuje drobne prace porządkowe w ogródku: zamiata alejki, zbiera papierki, patyki, grabi zeschnięte liście.
Dzień 4
Temat dnia: Świeże powietrze
Cel: rozwijanie sprawności manualnej.
1. Zabawa połączona z eksperymentem plastycznym – Szare na szarym.
Arkusz kartonu, świeca lub tłuste pastele, szara farba, pędzel lub gąbka.
Dziecko wykonuje rysunek świecą: fale lub spirale i koła dymu z kominów. Zamalowuje go szarą farbą po całej powierzchni, tak jakby cały świat był szary, zasnuty dymem i spalinami.
2. Praca plastyczna Papierowe ślimaczki.
Kolorowe gazety, nożyczki, klej, kredki, papier kolorowy.
Dziecko tnie lub wydziera papier na paski. Skleja je ze sobą i nawija na kredkę ołówkową, by nadać im okrągły kształt. Na końcu paska z jednej strony przykleja czułki z papieru i dorysowuje na nich oczy.
3. Pokoloruj obrazek lub wyklej plasteliną (obrazki w załączniku).
4. Program edukacyjny
https://vod.tvp.pl/video/abc-wszystko-wie,odc-9,17402257
Dzień 5
Temat dnia: Jestem przyjacielem przyrody
Cel: rozwijanie świadomości ekologicznej.
1. Wiersz B. Szelągowskiej Kosz na śmieci,
Kosz się zawsze bardzo smuci,
gdy ktoś papier obok rzuci.
Pamiętają wszystkie dzieci,
by do kosza wrzucać śmieci!
2. Segregowanie zakrętek według kolorów.
Plastikowe zakrętki w pięciu kolorach.
Rodzic rozkłada przed dzieckiem zakrętki plastikowe w pięciu kolorach. Zadaniem dziecka jest posegregowanie zakrętek według kolorów. Należy uświadomić dziecko, że zakrętki można wyrzucić albo, tak jak smok Segregiusz, zrobić z nich coś nowego, np. ładny obrazek lub jakąś zabawkę.
3. Praca plastyczna Kolorowe obrazki z zakrętek.
Kartka z bloku technicznego, klej magic, kredki, plastelina, kolorowe zakrętki.
Z zakrętek dziecko układa obrazki według własnych pomysłów. Pokazuj je, a następnie przykleja klejem do kartek. Na koniec można dorysować lub dolepić z plasteliny brakujące elementy. Może to być na przykład gąsienica na liściu, kwiatek, samochód, słoneczko, ślimak itp.