Zdalne nauczenie w grupie "Biedronki" VII tydzień
04 maja 2020 r. biedronki
Szanowni Rodzice, Drogie Przedszkolaki !
W związku z zawieszeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych odpowiednim rozwiązaniem w tym czasie okazuje się nauczanie zdalne. W tej wyjątkowej sytuacji chcę wesprzeć swoich przedszkolaków z grupy „Biedronki”. Dlatego przygotowałam dla Was materiały do nauki i zabawy w domu. Materiały zgodne z realizowaną podstawą programową będą zamieszczane raz w tygodniu na cały tydzień. Poniżej znajdują się jedynie propozycje, które możecie realizować w całości lub wybiórczo. Z proponowanych aktywności wybierzecie Państwo to, co uznacie za stosowne.
Pozdrawiam serdecznie wszystkie moje BIEDRONECZKI. Bawcie się dobrze.
Pani Ania
P.S.
Zachęcam do robienia zdjęć podczas zabawy oraz o wysłanie ich na adres mailowy naszej grupy pp21biedronki1@onet.pl . Wybrane zdjęcia zamieszczę na stronie internetowej naszego przedszkola w grupie Biedronki (prośba aby na zdjęciu był tylko przedszkolak).
Temat tygodnia: Moja miejscowość, mój region
Dzień 1
Temat dnia: Moja okolica mnie zachwyca
Cel: zapoznanie z polską muzyką klasyczną.
1. Oglądanie zdjęć, pocztówek, map i folderów z najbliższej okolicy.
Dziecko wspólnie z rodzicem ogląda materiały z najbliższej okolicy. Wymieniają nazwę miejscowości, w której mieszka. Nazywa znajdujące się tam ważniejsze obiekty.
https://www.youtube.com/watch?v=qh8l88EPI8M
https://www.youtube.com/watch?v=RA2xfD032OE
2. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Łazienki. Olek bardzo lubi chodzić do przedszkola. Najbardziej cieszy go zabawa w ogródku oraz wycieczki. Jednak, kiedy pani wspomniała, że planuje wyjście do Łazienek, Olek posmutniał. – Do łazienek? Mnie się wcale nie chce siusiu… – Łazienki Królewskie to znany warszawski park położony wokół pięknego pałacu – wyjaśniła pani. – A ja już tam byłem… – jęknął Maciuś. Pogoda była słoneczna, a park okazał się pełen niespodzianek. Dzieci odwiedziły Amfiteatr, gdzie w dawnych czasach odbywały się przedstawienia dla króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Pani powiedziała, że wciąż można tu podziwiać sztuki teatralne i koncerty. – Ten król miał na imię tak jak ja – ucieszył się Staś. – Ciekawe, czy lubił frytki… – Wtedy nie znano frytek – wyjaśniła pani. W południowej części Łazienek znajdowała się wielka misa, a nad nią rzeźba lwa wypluwającego wodę. – Zobaczcie, jakie źródełko! – pisnęła Zosia. – Możemy umyć ręce? – Oczywiście. – A ten lew gryzie? – Nie, to tylko fontanna w kształcie lwiej głowy – uspokoiła ją pani. – Ja już tu byłem – jęknął po raz drugi, Maciuś. – Ale marudzisz – zdenerwował się Olek. W stawie pływały ogromne pomarańczowe karpie. Podczas, gdy pani pokazywała dzieciom sikorki, Zuzia z Kubą postanowili nakarmić karpie resztkami bułki, którą Zuzia zabrała na wycieczkę. Gdy tylko pani to zauważyła, powiedziała dzieciom, że w każdym parku obowiązuje regulamin. W Łazienkach Królewskich zgodnie z regulaminem nie wolno karmić zwierząt i rozsypywać im pokarmu. Nie wolno także dotykać zwierząt w szczególności wiewiórek i pawi. – Ja już tu byłem – znów odezwał się Maciuś. Nawet wiewiórki nie wywołały uśmiechu na jego buzi. Jednak przy wyjściu z parku, Maciuś zaskoczył wszystkich. – Tutaj nie byłem! Co to za pan pod żelaznym drzewem? – zapytał, wyraźnie ożywiony. – To jest pomnik Fryderyka Chopina, polskiego kompozytora i pianisty. A drzewo, pod którym siedzi, to wierzba, symbol Polski. Maciuś po raz pierwszy uśmiechnął się od ucha do ucha i powiedział: – Też bym chciał taki pomnik w mojej łazience… Kolejnym punktem wycieczki była stadnina koni znajdująca się nieopodal Warszawy. – Konie! – zawołał nagle rozradowany Olek. Rzeczywiście, za ogrodzeniem spokojnie pasły się konie: brązowe, czarne, nakrapiane i nawet jeden biały. Dzieci mogły je pogłaskać po mięciutkich chrapkach. Były tam nawet dwa kucyki z warkoczykami zaplecionymi na grzywach. – Może zamiast psa rodzice zgodzą się na konia? – pomyślał Olek. – Tylko gdzie on by mieszkał? Muszę to jeszcze przemyśleć. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
Pytania: Dokąd dzieci wybrały się na wycieczkę? Co znajdowało się w parku w Łazienkach Królewskich? Jaki kształt miała fontanna, którą zobaczyły dzieci w parku? Jakie zwierzęta dzieci wydziały w parku? Jak się nazywa słynny polski muzyk, którego pomnik znajduje się w warszawskich Łazienkach? Gdzie dzieci udały się po zwiedzeniu Łazienek? |
3. Słuchanie utworu F. Chopina Mazurek As-dur- klasyka dla dzieci
Rodzic zachęca dziecko, aby wygodnie położyło się na dywanie, zamknęło oczy i wysłuchało utworu F. Chopina, a następnie opowiedziało, z czym kojarzy mu się ten utwór.
https://www.youtube.com/watch?v=oLUoju3Dse8
4. Improwizacja ruchowa do utworu F. Chopina.
Rodzic prosi dziecko, aby słuchając utworu F. Chopina Mazurek As-dur, w dowolny sposób pokazało ruchem to, o czym według niego opowiada muzyka.
5. Rytmizowanie tekstu: Moja okolica mnie zachwyca!
Dziecko powtarza za rodzicem prosty tekst: Moja okolica mnie zachwyca! Następnie wyklaskują go w prostym rytmie, wytupują, uderzają dłońmi w kolana i o podłogę.
Dzień 2
Temat dnia: Jesteśmy uprzejmi wobec innych.
Cel: utrwalanie zwrotów grzecznościowych.
1. Praca plastyczna Moja miejscowość. Arkusz dużej kartki np. format A3, kartki z papieru kolorowego, gazety, nożyczki, kleje, kredki, kawałki bibuły i folii aluminiowej.
Dziecko wykona obrazek przedstawiający jego okolicę. Wspólnie z rodzicem ustalają, jakie miejsca chce przedstawić na obrazku i w jaki sposób go wykona. Dziecko wycina lub wydziera z papieru i gazet domy, bloki, szkołę, przedszkole, postacie ludzi, samochody, przykleja folię aluminiową/bibułę jako ulice. Kredkami dorysowuje charakterystyczne obiekty znajdujące się w najbliższej okolicy.
2. Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki Przepraszam, dziękuję (sł. i muz. B. Forma).
https://www.youtube.com/watch?v=Uye4KqN5sD8
Tekst piosenki: 1. Przepraszam i dziękuję
3. Rozmowa na podstawie tekstu piosenki. Jakie magiczne słowa są wymienione w piosence? Dlaczego te słowa są magiczne? Dlaczego nie wolno mlaskać przy obiedzie? W jaki sposób można zaprosić kogoś do zabawy? Co to jest dobre wychowanie?
4. Nauka refrenu piosenki Przepraszam, dziękuję.
|
Dzień 3
Temat dnia: Domy i domki
Cel : rozwijanie sprawności dłoni i palców.
1. Zabawa popularna Maszerują dzieci drogą.
Dziecko:
Maszerują dzieci drogą, maszeruje w miejscu,
raz, dwa, trzy! wyklaskuje rytmicznie,
Lewą nogą, prawą nogą, wystawia do boku lewą nogę i prawą nogę,
raz, dwa, trzy! wyklaskuje rytmicznie,
A nad drogą słonko świeci wznosi obie ręce wysoko w górę,
i uśmiecha się do dzieci, obraca się wokół własnej osi,
raz, dwa, raz, dwa, trzy! wyklaskuje rytmicznie.
2. Zabawa plastyczna Dorysuj brakujące elementy.
Rysunek domu: prostokątny kształt domu, trójkątny dach, po bokach dwa okna.
Dziecko kończy rysować zgodnie z poleceniami:
Pomiędzy oknami dorysuj drzwi.
Na dachu dorysuj komin.
Przed domem narysuj chodnik.
Obok domu dorysuj garaż.
Nad domem – słońce.
Za domem rośnie las.
3. Zabawa dydaktyczna Od najmniejszego do największego.
Trzy sylwety papierowych domów (różnej wielkości).
Rodzic rozkłada sylwety domów różniących się wielkością i prosi, by dziecko wskazało:
- najmniejszy dom;
- największy dom;
- przeliczyło ile jest domów, ile maja okien, drzwi itd.
4. Zabawa dydaktyczna Duży, średni, mały.
Dla dziecka: zestaw trzech papierowych domków różnej wielkości, kartka, klej.
Dziecko układa domki rosnąco (od najmniejszego do największego), a następnie malejąco (od największego do najmniejszego) i przyklejają je na kartce. Głośno nazywają domki: duży, średni, mały, przelicza je.
5. Zabawa dydaktyczna Numerowanie domów.
Rysunek domów przy ulicy, koła.
Zadaniem dziecka jest liczenie domów, a następnie numerowanie ich za pomocą kół (w zakresie ich umiejętności).
Dzień 4
Temat dnia: Najpiękniejszy dom.
Cel: rozwijanie umiejętności liczenia z zastosowaniem liczebników porządkowych.
1.Rytmiczna rozgrzewka w podskokach
https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo
2. Zabawa matematyczna Liczenie schodów.
Klocki
Dziecko, zgodnie z instrukcją rodzica, układa klocki schodkowo, wskazując palcem kolejne klocki i je liczy: pierwszy stopień, drugi, trzeci, czwarty, piąty (lub w zakresie swoich możliwości). Możemy zabawę przenieść na prawdziwe schody.
3. Zabawa matematyczna Liczenie pięter.
Klocki
Dziecko układa fundament – parter dla wieży – a następnie buduje wieżę z kolorowych klocków. Licząc piętra, używają liczebników porządkowych: pierwsze, drugie, trzecie, czwarte, piąte.
4. Ćwiczenie sprawności manualnej – Droga do przedszkola.
Plastelina, klocki.
Dziecko lepi z plasteliny cienkie wałeczki, łączy ze sobą, tworząc drogę, która prowadzi do przedszkola zbudowanego z klocków. Droga ta jest ulepiona z równoległych wałeczków plasteliny.
5. Ćwiczenia oddechowe Idziemy do przedszkola.
Słomka dla dziecka, piłeczki np. pingpongowe.
Dziecko ma za zadanie przeprowadzić piłeczkę wyznaczoną trasą (drogą do przedszkola) za pomocą słomki. Rodzic przypomina o prawidłowym torze oddechowym. Dziecko wciąga powietrze nosem, a wypuszcza ustami przez słomkę, kierując piłeczką.
Dzień 5
Temat dnia: Moje najbliższe otoczenie
Cel:
1. Burza mózgów: W mojej miejscowości.
Rodzic prosi, aby dziecko dokończyło zdanie: W mojej miejscowości... Jeśli jest to za trudne, można zdanie rozwinąć, np. W mojej miejscowości lubię/nie lubię...
2. Układanie puzzli przedstawiających dane miasto.
Obrazek przedstawiający miasto, w którym mieszka dziecko (pocięty na 3–4 części oraz w całości na wzór).
Dziecko, patrząc na wzór, próbuje ułożyć widok miasta, w którym mieszka.
3. Zabawa językowa Symbole mojej miejscowości (lub gminy).
Obrazek z herbem miejscowości lub gminy, gdzie mieści się przedszkole i/lub inne symbole (np.: flaga, maskotka miasta).
Rodzic prezentuje obrazek z herbem i pyta dziecko, czy wie, co on przedstawia. Następnie prosi, aby to opisało i powiedziało, dlaczego to znajduje się w herbie. Jest to dobry czas, aby przedstawić miejscowe legendy, przekazy ludowe itp.
4. Zabawa językowa Co widzisz przez okno ?
Rodzic prosi, aby dziecko usiadło przy oknie i rozejrzało się oraz powiedziało, co widzi. Zadanie można utrudnić, jeśli powiemy np. Co widzisz, kiedy spojrzysz w górę, w dół itp.?