Zdalne nauczenie w grupie "Biedronki" VIII tydzień
11 maja 2020 r. biedronki
Szanowni Rodzice, Drogie Przedszkolaki !
W związku z zawieszeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych odpowiednim rozwiązaniem w tym czasie okazuje się nauczanie zdalne. W tej wyjątkowej sytuacji chcę wesprzeć swoich przedszkolaków z grupy „Biedronki”. Dlatego przygotowałam dla Was materiały do nauki i zabawy w domu. Materiały zgodne z realizowaną podstawą programową będą zamieszczane raz w tygodniu na cały tydzień. Poniżej znajdują się jedynie propozycje, które możecie realizować w całości lub wybiórczo. Z proponowanych aktywności wybierzecie Państwo to, co uznacie za stosowne.
Pozdrawiam serdecznie wszystkie moje BIEDRONECZKI. Bawcie się dobrze.
Pani Ania
P.S.
Zachęcam do robienia zdjęć podczas zabawy oraz o wysłanie ich na adres mailowy naszej grupy pp21biedronki1@onet.pl . Wybrane zdjęcia zamieszczę na stronie internetowej naszego przedszkola w grupie Biedronki (prośba aby na zdjęciu był tylko przedszkolak).
Temat tygodnia: Łąka w maju
Dzień 1
Temat dnia: Mieszkańcy łąki
Cel: wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt żyjących na łące.
1. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Łąka. Był piękny majowy dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer. Chłopcy bardzo chcieli iść na boisko, żeby popatrzeć, jak trenują piłkarze, ale pani powiedziała, że na łące dzieje się o wiele więcej ciekawych rzeczy. – Przecież łąka to tylko trawa, nic więcej tam nie ma – zmartwił się Tomek. – Na pewno są ptaki. Dziadek mi o nich opowiadał – odezwał się Olek. – Może nawet będzie jakieś gniazdko. – A w gniazdku jajeczka – dodała Ada. – Postaramy się policzyć na palcach wszystkich mieszkańców łąki. Dobrze? – zaproponowała pani. Dzieci chętnie się zgodziły i zaczęła się wspaniała zabawa. – Konik polny! – zauważyła Kasia. – Ale wysoko skacze! – A ja widzę biedronki – Małgosia położyła jedną z nich na rączce, a dzieci podeszły bliżej. – Jaki kolor ma biedronka? – spytała pani. – Czerwony. – I ma czarne kropeczki. – A ja widziałem kopter! – krzyknął mały Jaś. – Co to jest kopter? – zdziwił się Olek. – Może chodzi o helikopter? – zapytała z uśmiechem pani. – Chyba wiem, co widziałeś. To z pewnością była ważka. Ważki mają dużą głowę, podłużny tułów i skrzydełka podobne do śmigła. – O! Lecą następne! – zawołał Piotruś. – Proszę pani, a tu są dziury! Wszyscy podeszli bliżej, żeby je zobaczyć. W ziemi znajdowały się głębokie tunele. – Ciekawe, kto w nich mieszka. Jak myślicie? – Pająk – powiedziała Zosia. – A ja myślę, że smok. Pani wyjaśniła przedszkolakom, że w takich norkach mieszkają myszki nornice i poprosiła dzieci, żeby nie wkładały tam patyków ani nie wrzucały kamieni. – To jest domek myszki, więc nie wolno zakłócać jej spokoju – powiedziała. Dzieci zauważyły też kilka kopców kreta, większych niż babki z piasku. Cała łąka tętniła życiem, aż zabrakło paluszków do liczenia pszczółek, trzmieli, kosmatych bąków, skowronków i motyli.74
Dzieci zrozumiały, że w maju cała przyroda rozkwita, a na łąkach rosną stokrotki, chabry, maki i wiele innych pachnących kwiatków. Po powrocie do przedszkola dzieci nauczyły się nowej piosenki: Motylek Usiadł w maju na kwiatku motylek. Tupnął nóżką, a z kwiatka spadł pyłek. Machnął łapką i z kwiatka spadł płatek. Ach, nabroił ten motyl gagatek! Teraz fruwa i leczy rabatki. I udaje, że skrzydła to płatki. Chciała zerwać kwiatuszek Agatka. Teraz wącha motylka, nie kwiatka! Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
Pytania: Dokąd dzieci wybrały się na spacer? Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące? Jakie zwierzątka kopią kopce na łące? Gdzie mieszkają myszy polne? O czym była piosenka, której nauczyły się dzieci?
|
2. Ćwiczenia słuchowe Poznajemy mieszkańców łąki.
Obrazki przedstawiające mieszkańców łąki.
Rodzic podaje nazwy mieszkańców łąki (pszczoła, motyl, trzmiel, bąk, konik polny, biedronka, mysz, kret, skowronek) i pokazuje ich obrazki, opisując dokładnie ich wygląd. Następnie rodzic prosi dziecko, aby pomyślało o jakimś zwierzęciu mieszkającym na łące i opowiedziało o nim, bez podawania jego nazwy. Rodzic odgaduje, o jakie zwierzę chodzi.
3. Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Tęcza.
Rodzic recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.
Lśni na niebie
w dni deszczowe,
gdy słońce zaświeci.
Kolorowa, w łuk wygięta.
Wiedzą o tym dzieci. (tęcza)
4. Poznawanie nazw kolorów tęczy.
Obrazek tęczy.
Rodzic prezentuje obrazek tęczy. Dziecko kolejno nazywa kolory, jakie ją tworzą oraz liczą, ile jest kolorów tęczy. Rodzic pyta dziecko, czy wie, kiedy na niebie pojawia się tęcza. Tłumaczy, że aby tęcza mogła być widoczna, są potrzebne słońce i deszcz.
5. Jak słoneczko z chmurką tęczę wyczarowały – prezentacja.
https://www.youtube.com/watch?v=8aD01XxBqaw
Dzień 2
Temat dnia: Biedroneczki
Cel: rozwijanie umiejętności wokalnych.
1. Wprowadzenie – omówienie wyglądu biedronki. Obrazek biedronki.
Rodzic pokazuje dziecku obrazek biedronki. Informuje dziecko, że w naszym kraju występują biedronki z 2 i 7 kropkami. Następnie pyta: Jaka jest biedronka?, Jak wygląda? Dziecko opisuje jej wygląd, swoje skojarzenia itp.
2. Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki: Śpiewające Brzdące – Biedronka i muchomor
https://www.youtube.com/watch?v=IMXHCmLDkZE
|
Tekst piosenki:
1. Zobaczyła raz biedronka,
Czerwonego muchomorka,
Co kapelusz miał w kropeczki,
Tak jak wszystkie biedroneczki.
Ref: Tu kropeczka, tam kropeczka,
Kropka w kropkę jest kropeczka. / x4
2. Miał muchomor kropki białe,
Okrąglutkie i wspaniałe,
Więc biedronka je zabrała
I się sama w nie ubrała.
Ref: Tu kropeczka, tam kropeczka,
Kropka w kropkę jest kropeczka. / x4
3. Kropki stracił pan muchomor
I ze złości tupnął nogą,
Jednak nic to nie zmieniło,
Bo biedronki już nie było.
Ref: Tu kropeczka, tam kropeczka,
Kropka w kropkę jest kropeczka. / x4
3. Zabawa badawcza – obserwacje przyrodnicze. Lornetka lub lupa
Rodzic prezentuje przedmioty i prosi, aby dziecko je nazwało i powiedziało, do czego służą.
Dziecko podczas spaceru obserwuje przyrodę wokół siebie i dzieli się swoimi wrażeniami. Jest to również dobra okazja do przypomnienia zasad dbania o przyrodę i właściwego zachowywania się wobec zwierząt. Dzieci mogą obserwować otoczenie za pomocą lupy, lornetki np. sprawdzić, co widzą w trawie, w ziemi.
Dzień 3
Temat dnia: Co dzieje się na łące?
Cel : rozwijanie umiejętności liczenia.
1. Nauka liczenia karta do druku – Kropki biedronki (w załączniku).
Zadaniem dziecka jest dorysowanie biedronkom odpowiedniej ilości kropek. Ta zabawa uczy liczenia. Kropki dzieci mogą zrobić na różne sposoby: można je namalować kredkami czy farbkami, wykleić plasteliną, czy powycinać z papieru i przykleić.
2. Majowa łąka – karty pracy (w załączniku). Do wyboru: połącz ilustracje i ich cienie, policz zwierzęta, popraw po śladzie trasy owadów.
3. Taniec dla dzieci Gumi miś
https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4
Dzień 4
Temat dnia: Kwiaty majowej łąki
Cel: rozwijanie wyobraźni artystycznej
1. Praca plastyczna Tęcza nad łąką.
Duży arkusz papieru, farby, widelec jednorazowy, okładki z bloku technicznego.
Dziecko ma za zadanie namalować łąkę bez używania pędzla. Wykonuje trawę, np. mocząc krawędź z bloku technicznego w zielonej farbie i odbija ją na dużym arkuszu papieru. Maluje kwiaty, odbijając główkę widelca umoczonego w farbie, i domalowuje palcem łodygę i liście. Również palcami maluje siedmiokolorową tęczę. Na koniec maluje motyle fruwające nad łąką, odbijając obie dłonie umoczone w farbie tego samego koloru. Domalowuje palcami słońce i odbija dłonie umoczone w białej farbie jako chmury. Rodzic instruuje dziecko, co i jak malować.
2. Jak ulepić ślimaka z plasteliny? lub Jak ulepić biedronkę ?
https://www.youtube.com/watch?v=xxd5sm7ESU4
https://www.youtube.com/watch?v=qz87d_ydSqA
Wykonuje podobiznę owada, zwierzątka mieszkającego na łące: motyla, pszczołę, osę, mrówkę, bąka, żuka, muchę, ślimaka, pająka itd. Wszystkich mieszkańców łąki umieszczamy na wcześniej wykonanej makiecie łąki.
3. Mieszkańcy łąki – film o robakach – bajka edukacyjna dla dzieci po polsku.
https://www.youtube.com/watch?v=8krnRKa9jWI
Dzień 5
Temat dnia: Jak tu pięknie i wesoło
Cel: wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich.
1. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Tęczowa łąka.
Lśni jak tęcza – łąka w maju.
Kolorów tu tyle!
Na stokrotkach, mleczach, makach
siadają motyle.
Z norki właśnie wyszła myszka,
a za nią jej dzieci.
A nad nimi, w stronę stawu
wielki bocian leci.
Pszczółka bawi się w kolory -
czerwonego szuka.
Gdzieś na samym skraju łąki,
dzięcioł w drzewo stuka.
Konik polny już się zmęczył
i gra coraz ciszej.
A do taktu, na rumianku
osa się kołysze.Bąk coś bąknął niewyraźnie,
mocno zawstydzony.
W łapkach przyniósł słodki nektar
dla swej przyszłej żony.
A spod liścia, po łodydze
wspięła się dżdżownica
i rozgląda się po łące,
i wszystkim zachwyca!
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
Jakie zwierzęta występowały w wierszu?
Czy łąka w maju jest kolorowa czy ponura?
Które zwierzę zamieszkujące łąkę podoba wam się najbardziej? Dlaczego?
2. Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki pt. „Wiosna urodziły się motyle” i improwizacja ruchowa do niej.
https://www.youtube.com/watch?v=eXTBJkvsWsk
3. Zabawa z pokazywaniem Lata mucha.
Rodzic recytuje rymowankę, a dziecko głaszcze części ciała wymienione w rymowance:
Lata mucha koło ucha,
lata bąk koło rąk,
lecą ważki koło paszki,
lata pszczoła koło czoła,
lata mucha koło brzucha,
lecą muszki koło nóżki,
biegną mrówki koło główki,
pełznie gąsienniczka koło policzka.
4. Pokoloruj według kodu, proszę wybrać jeden obrazek (w załączniku).