Zdalne nauczenie w grupie "Biedronki" IX tydzień
18 maja 2020 r. biedronki
Szanowni Rodzice, Drogie Przedszkolaki !
W związku z zawieszeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych odpowiednim rozwiązaniem w tym czasie okazuje się nauczanie zdalne. W tej wyjątkowej sytuacji chcę wesprzeć swoich przedszkolaków z grupy „Biedronki”. Dlatego przygotowałam dla Was materiały do nauki i zabawy w domu. Materiały zgodne z realizowaną podstawą programową będą zamieszczane raz w tygodniu na cały tydzień. Poniżej znajdują się jedynie propozycje, które możecie realizować w całości lub wybiórczo. Z proponowanych aktywności wybierzecie Państwo to, co uznacie za stosowne.
Pozdrawiam serdecznie wszystkie moje BIEDRONECZKI. Bawcie się dobrze.
Pani Ania
P.S.
Zachęcam do robienia zdjęć podczas zabawy oraz o wysłanie ich na adres mailowy naszej grupy pp21biedronki1@onet.pl . Wybrane zdjęcia zamieszczę na stronie internetowej naszego przedszkola w grupie Biedronki (prośba aby na zdjęciu był tylko przedszkolak).
Temat tygodnia: Niby tacy sami, a jednak inni
Dzień 1
Temat dnia: Tolerancja
Cel: kształtowanie postaw tolerancji. |
1. Oglądanie zdjęć i obrazków przedstawiających dzieci z różnych stron świata.
Zdjęcia i obrazki przedstawiające dzieci z różnych stron świata.
Rodzic razem z dzieckiem ogląda zdjęcia i obrazki przedstawiające dzieci z różnych stron świata. Rodzic zachęca dziecko do opisywania, co robią dzieci na zdjęciu/obrazku, jak wyglądają. Rodzic mówi, z jakiego kraju (kontynentu) pochodzą.
2. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej „Inny”.
Do grupy Ady dołączył nowy przedszkolak. Pani przedstawiła go dzieciom i powiedziała, że ma na imię Anuj. Nikt nie chciał się z nim bawić, bo wyglądał inaczej niż wszyscy: miał ciemną skórę i czarne oczy, tak czarne jak nocne niebo. Chłopiec siedział w kąciku i rysował coś na kartce.
– To piesek? – zapytała Ada, przyglądając się rysunkowi.
– Tak, mój dog – odpowiedział chłopiec i dorysował żółte słońce.
Ada znała to angielskie słowo i wiedziała, że dog to znaczy pies. Zawsze marzyła o jakimś zwierzątku, ale niestety, była uczulona na sierść i po spotkaniu z psem lub kotem od razu zaczynała kichać.
– Nie baw się z nim – szepnęła jej na ucho Kasia. – On jest z innego kraju.
– Jest miły – powiedziała Ada. – I ładnie rysuje.
Od tej pory Ada i Anuj często bawili się razem: układali wieże z klocków, budowali zoo i ustawiali w nim plastikowe zwierzątka, kręcili się na tej samej karuzeli. Chłopiec znał dużo dziwnych słów, których Ada nie rozumiała, ale z radością uczyła go wymowy polskich słów.
– To jest huśtawka, potrafisz powiedzieć?
– Fuś… fuś… fuśtajka – próbował wymówić Anuj.
Ada również nauczyła się nowych słów po angielsku i dowiedziała się, że Anuj urodził się w Indiach, a jego imię znaczy „młodszy brat”.
– Ja mam starszego brata Olka, ale jak chcesz, to możesz być moim młodszym braciszkiem – zaproponowała.
Zbliżały się Dzień Babci i Dzień Dziadka, więc dzieci przygotowywały przedstawienie. Kilkoro z nich nie chciało występować razem z nowym kolegą.
– Ja nie będę z nim tańczyć – naburmuszyła się Ola.
– Moja mama powiedziała, że on jest z dzikiego kraju – stwierdził Jaś.
– A mój tata mówi, że oni jedzą palcami.
– Nieprawda! Anuj był u nas w domu z mamą i tatą. I wcale nie jedli palcami! – odezwała się Ada.
Słysząc to, pani poprosiła, żeby dzieci usiadły w kółeczku na dywanie, i opowiedziała im bajkę o króliczku Trusiu. Truś był czarny, chociaż wszystkie króliki w stadzie były białe. Okazało się jednak, że czarny królik był najodważniejszy ze wszystkich i to właśnie on uratował Białe Uszate Królestwo.
– Nie wolno się z nikogo śmiać i mówić, że jest inny lub gorszy. Na świecie żyje wielu ludzi, którzy różnią się kolorem skóry, mową i zwyczajami. Ważne, żebyśmy się od siebie uczyli i pomagali sobie wzajemnie.
Ada podeszła do Anuja i wzięła go za rękę.
– On jest moim młodszym bratem – powiedziała. – I razem zagramy babcię i dziadka w naszym teatrzyku!
Okazało się, że Anuj ma śliczny głos i potrafi śpiewać jak skowronek. W dodatku nauczył się na pamięć trudnego wiersza po polsku i ani razu się nie pomylił. Największe wrażenie jednak zrobili na wszystkich babcia i dziadek Anuja. Byli ubrani kolorowo jak motyle i poczęstowali dzieci indyjskimi ciasteczkami. Gdyby wszyscy na świecie byli tacy sami, nie działoby się nic ciekawego.
Pytania:
– Kim był nowy przedszkolak w grupie Ady?
– Jak dzieci zareagowały na nowego kolegę?
– Jak mógł się czuć Anuj, gdy dzieci nie chciały się z nim bawić?
– Jaką bajkę opowiedziała pani dzieciom?
– Czy wszyscy muszą być tacy sami?
3. Rozmowa na temat tolerancji.
Rodzic pyta dziecko, czy wie, co oznacza słowo tolerancja. Wyjaśnia jego znaczenie, tłumacząc, że tolerancja polega na akceptowaniu inności jakiejś osoby: przyjmujemy ją taką, jaka jest, nawet jeśli ma inny kolor skóry, inaczej wygląda czy się ubiera inaczej niż my. Tak jak każdy kwiat jest inny, tak również każdy człowiek jest inny. Wtedy, gdy ludzie wzajemnie sobie pomagają, troszczą się o siebie i są dla siebie dobrzy, tworzą piękny bukiet kwiatów.
4. Ćwiczenia wzmacniające poczucie własnej wartości – Lustro.
Lustro.
Rodzic stawia przed dzieckiem duże lustro, takie aby była widoczna cała sylwetka dziecka. Prosi, aby dziecko przyjrzało się sobie i powiedziało, co u siebie lubi, np. swoje włosy, oczy, ręce, to, że szybko biega, pięknie rysuje, pomaga innym, dzieli się zabawkami itd. Na koniec dziecko powtarza samodzielnie: Jestem wspaniały!
Dzień 2
Temat dnia: Zabawy z piłką
Cel: rozwijanie umiejętności wokalnych.
1. Wprowadzenie – oglądanie piłek. Różne piłki, np. piłeczka do golfa, piłka do tenisa, piłka nożna.
Rodzic prezentuje dziecku poszczególne piłki. Prosi, aby dziecko powiedziało, jakie one są i czym się od siebie różnią. Wspólnie z dzieckiem próbujecie odnaleźć cechę wspólną – odpowiedzieć na pytanie: Do czego służą wszystkie te piłki? (Do zabawy/do gry)
2. Piosenka dla dzieci- ZoZi „Każdy jest inny”
|
3. Zabawa rozwijająca motorykę małą – Piłeczki.
Piłeczki, nagranie piosenki.
Rodzic prosi aby dziecko przy nagraniu piosenki:
– toczyło piłeczkę między dłońmi,
– toczyło piłeczkę raz jedną, a raz drugą dłonią po podłodze,
– delikatnie ścisnęło piłeczkę raz jedną, raz drugą dłonią.
4. Słuchanie baśni H. Ch. Andersena Brzydkie kaczątko.
Rodzic opowiada baśń o brzydkim kaczątku na podstawie baśni H. Ch. Andersena „Brzydkie kaczątko” (tłum. C. Niewiadomska). Rodzic wspólnie z dzieckiem omawia kolejne przygody kaczątka. Dziecko zastanawia się, jak czuło się ono na podwórku, a jak nad stawem, gdy zobaczyło swoje odbicie w wodzie.
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/brzydkie-kaczatko.html
Dzień 3
Temat dnia: Wszyscy lubimy się bawić
Cel : rozwijanie umiejętności liczenia.
1. Ćwiczenia oddechowe Słomki.
Słomki do napojów, małe elementy wycięte np. ozdobnym dziurkaczem do papieru, pojemniki.
Rodzic na stoliku wysypuje małe papierowe elementy wycięte. Dziecko kolejno przenosi je za pomocą słomek do napojów – po jednym elemencie – do pojemnika (zadanie można urozmaicić np. dzieląc na kolory, zwierzęta, figury a na koniec zabawy przeliczamy elementy w pojemnikach).
2. Zabawa dydaktyczna „Liczymy”.
Kostka do gry.
Dziecko z rodzicem na zmianę rzucają kostką w parach, przeliczając oczka (zadanie można utrudnić rzucając dwiema kostkami do gry).
3. Praca z obrazkiem „ Jesteśmy różni ale tacy sami”.
Omawianie wyglądu dzieci z obrazków, opisywanie pokazanej na obrazku sytuacji. Uświadomienie konieczności akceptacji różnic w wyglądzie lub zachowaniu dla ludzi wykluczanych z powodu swojej odmienności.
4. „Masażyk”
Rodzic, wykonuje na plecach dziecka masażyk według rymowanki i zamiana.
Szły słonie,
Biegły konie,
wiła się kręta rzeczka,
szły panie na szpileczkach,
padał drobny deszczyk.
Czujesz dreszczyk?
Dzień 4
Temat dnia: Kolorowy świat dzieci.
Cel: rozpoznawanie i nazywanie kolorów.
1. Zabawa sprawnościowa „Pokonaj slalom”.
Arkusz brystolu, marker, pudełko wielkości pudełka od zapałek.
Rodzic rysuje trasę slalomu na kartonie. Na linii startu (początek gry), rodzic ustawia pudełko, które dziecko kolejno przesuwa nosem, łokciem. Każde przekroczenie linii oznacza wykonanie ćwiczenia gimnastycznego: skłon, przysiad, podskok.
2. Zabawa dydaktyczna „Rozpoznaj kolory”.
Trzy kartki papieru w różnych kolorach.
Kartki papieru w trzech kolorach kładziemy na podłodze. Zadanie dziecka polega na odszukaniu w mieszkaniu zabawek i przedmioty w kolorach kartek. Segregowanie przygotowanych zabawek i przedmiotów ze względu na kolor, przeliczanie zbiorów.
3. Eksperymenty z kolorami
https://dziecisawazne.pl/10-prostych-eksperymentow-dla-przedszkolakow/
Dzień 5
Temat dnia: Nasze zabawki
Cel: wdrażanie do wypowiadania się na temat wiersza.
1. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Kraina zabawek”.
Siedzą zabawki grzecznie na półkach.
Siedzą i patrzą na pajacyka.
Pajac do tańca lalkę zaprosił
i teraz będą tańczyć walczyka.
Patrzcie! Dwa misie! Na samej górze!
W takt się kołyszą, klaszczą łapkami.
Na parapecie rozsiadł się zając;
Jak każdy zając – strzyże uszami.
Tuż obok książek drzemie żyrafa.
Kudłaty piesek przy wózku szczeka.
Piłka się turla, to znowu skacze.
Myszka – zabawka – kotu ucieka.
I nagle wchodzi ktoś do pokoju.
Ojej, nie tańczy już nikt walczyka!
Zabawki stoją, siedzą bez ruchu
i tylko z radia płynie muzyka.
2. Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
Rodzic kieruje rozmową, zadaje pytania pomocnicze, używając określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni.
Jakie zabawki były w pokoju?
Kogo pajac zaprosił do tańca?
Gdzie siedziały dwa misie?
Kto zdrzemnął się obok książek?
Przy czym stał kudłaty piesek?
Co się stało, gdy ktoś wszedł do pokoju?
3. Zabawa matematyczna Gdzie jest ta zabawka?
Lalka, samochód, puzzle, przytulanka.
Rodzic pokazuje dziecku zabawki, które będzie rozmieszczać w pokoju. Zadaniem dziecka jest odpowiedź na pytanie rodzica: Gdzie jest...? Rodzic powinien tak rozmieścić zabawki, aby dzieci używały zwrotów określających położenie przedmiotów w przestrzeni (na, obok, za, przed).
4. „ Tolerancja”- praca plastyczna
Kartka papieru, pianka do golenia, farba niebieska i zielona
Dziecko ustawia się przy stoliku, na którym zostało umieszczone duże koło, pokryte pianką do golenia. Na piankę do golenia, wyciskamy troszkę niebieskiej i zielonej farby. Dziecko energicznie porusza dłońmi po znajdującym się przed nim kole z pianką. Na koniec rodzic zbiera za pomocą paska kartonu, nadmiar pianki i pozostawia prace do wyschnięcia.
Dziecko następnie maluje swoje dłonie farbami i odbija je na kartce papieru. Po wyschnięciu, dłonie doklejane są do wcześnie powstałej z pianki do golenia i farb, kuli ziemskiej.
5. Prezentacja pt. „Jesteśmy różni - jesteśmy równi”.