Zdalne nauczenie w grupie "Biedronki" XIII tydzień
15 czerwca 2020 r. biedronki
Szanowni Rodzice, Drogie Przedszkolaki !
W związku z zawieszeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych odpowiednim rozwiązaniem w tym czasie okazuje się nauczanie zdalne. W tej wyjątkowej sytuacji chcę wesprzeć swoich przedszkolaków z grupy „Biedronki”. Dlatego przygotowałam dla Was materiały do nauki i zabawy w domu. Materiały zgodne z realizowaną podstawą programową będą zamieszczane raz w tygodniu na cały tydzień. Poniżej znajdują się jedynie propozycje, które możecie realizować w całości lub wybiórczo. Z proponowanych aktywności wybierzecie Państwo to, co uznacie za stosowne.
Pozdrawiam serdecznie wszystkie moje BIEDRONECZKI. Bawcie się dobrze.
Pani Ania
P.S.
Zachęcam do robienia zdjęć podczas zabawy oraz o wysłanie ich na adres mailowy naszej grupy pp21biedronki1@onet.pl . Wybrane zdjęcia zamieszczę na stronie internetowej naszego przedszkola w grupie Biedronki (prośba aby na zdjęciu był tylko przedszkolak).
Temat tygodnia: Wakacyjne podróże
Dzień 1
Temat dnia: Wakacje
Cel: rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
1. Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Wakacje.
Rodzic recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.
Morze, góry lub jeziora.
Pociąg wjeżdża już na stację.
Lato wreszcie się zaczęło.
Czas rozpocząć więc… (wakacje)
2. Opowiadanie E. Stadmüller Wakacje.
– Bartek chwalił się, że na wakacje pojedzie do Grecji – opowiadał przy obiedzie Olek. – Mówił, że będzie się uczył nurkować i dostanie od taty cały potrzebny sprzęt.
– Zobaczycie, że będziecie się u nas bawić równie dobrze jak on – chrząknął dziadzio. – Już moja w tym głowa. Postanowiliśmy z babcią, że kupimy wielki dmuchany basen i ustawimy go w ogrodzie.
– Hurra! – zawołała Ada. – A będę w nim mogła puszczać moje kaczuszki?
– Jasne – roześmiała się babcia – i kaczuszki, i łódeczki, i co tam sobie wymyślisz.
– Szkoda, że w ogrodzie nie ma piaskownicy, bo byśmy mieli własną plażę – rozmarzył się Olek.
– To akurat nie problem – włączył się do rozmowy tato. – Cztery deski się znajdą, a sąsiad dziadków, pan Antoni, handluje materiałami budowlanymi, więc na pewno chętnie przywiezie parę worków piasku.
– I będzie plaża! – zawołała Ada.
– I huśtawka – dodał dziadzio. – Znalazłem ją na strychu.
– Tę samą, na której ja się huśtałem? – ożywił się tato.
– Tylko nie próbuj tego robić, bo moja biedna grusza nie wytrzyma takiego ciężaru – przestraszył się dziadzio.
– Oj tam, oj tam… – mruknął tato. – To mocne drzewo, nawet nie wiesz, ile wytrzymało…
– I Bartek mówił jeszcze, że będzie zwiedzał jakieś strasznie stare budowle – przypomniał sobie Olek.
– Stare budowle, powiadasz – dziadek uśmiechnął się tajemniczo.
– Ciekaw jestem, czy on widział kiedyś studnię z prawdziwym żurawiem.
– Takim żywym żurawiem? – zdziwiła się Ada.
– Tak nazywało się urządzenie, którym bardzo dawno temu wyciągano wodę ze studni – wyjaśniła wnuczce babcia.
– Tam, gdzie wybierzemy się na wycieczkę, można zobaczyć prawdziwe chaty kryte strzechą, poletka lnu, stary wiatrak i drabiniasty wóz – taki, jakim jeździł jeszcze mój dziadek.
– W sąsiedniej wsi powstał skansen – wyjaśniła mamie babcia. – I naprawdę jest w nim co zobaczyć.
– Chciałbym, żeby te wakacje już się zaczęły – westchnął Olek. – I nic nie szkodzi, że nie pojadę do Grecji – dodał po chwili.
3. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.
– Dokąd Bartek pojedzie na wakacje?
– Gdzie wakacje spędzą Ada i Olek?
– Co przygotowali dziadkowie, żeby umilić wakacje Adzie i Olkowi?
– Dokąd wy chcielibyście pojechać na wakacje?
– Czym można podróżować w czasie wakacji?
Dzień 2
Temat dnia: Przyroda wiosną
Cel: zainteresowanie dźwiękami muzyki.
1. Ćwiczenia rozwijające myślenie – Dokąd dzieci pojadą na wakacje?
Obrazki przedstawiające wieś, miasto, góry, morze.
Dziecko przygląda się obrazkom. Rodzic podaje cztery zdania i prosi dziecko, aby na ich podstawie odgadło, dokąd pojedzie dziecko na wakacje, np.
Kasia zobaczy: pole, krowę, świnkę, kurę. (wieś)
Krzyś zobaczy: statek, piasek, wodę, muszelki. (morze)
Maciek zobaczy: owce, źródło, pagórki, drewniane chaty. (góry)
Wiktoria zobaczy: zabytki, tramwaje, muzeum, skrzyżowania. (miasto)
2. Piosenka „Już wkrótce wakacje”.
https://www.youtube.com/watch?v=By6dA9peBi4
Tekst piosenki
I. Już wkrótce wakacje
i piękna pogoda,
wyjedźmy więc czym prędzej,
bo każdej chwili szkoda.
Ref.: Gdzie grzywy morskich fal,
gdzie słońca złoty blask,
gdzie ptaków leśny chór
swym śpiewem wita nas.
II. Żegnamy się z panią,
z Maciusiem i z Anią,
gotowi, spakowani,
dziś w drogę wyruszamy.
Ref.: Gdzie grzywy morskich fal....
III. Lecimy jedziemy,
idziemy płyniemy,
Powietrzem potem wodą,
by spotkać się z przyrodą
Ref: Gdzie grzywy morskich fal…
Dzień 3
Temat dnia: Kolory wakacji
Cel : utrwalanie umiejętności liczenia w zakresie możliwości dziecka.
1. Zabawa dydaktyczna Co warto zabrać na wakacje?
Plecak, lornetka, okulary przeciwsłoneczne, łopatka, wiaderko, lupa, notes, długopis, piłka, apteczka, aparat fotograficzny.
Rodzic pokazuje plecak i prosi dziecko, aby powiedziało, co chciałoby zabrać ze sobą na wakacje oprócz ubrań. Następnie dziecko podchodzi, wyciąga z plecaka jeden przedmiot, mówi, jak się nazywa i do czego może się przydać na wakacjach. Na koniec zabawy przeliczamy wszystkie przedmioty.
2. Praca plastyczna Żaglówki na jeziorze.
Okrągły talerzyk papierowy, farby, pędzel, kubeczek z wodą, dwa trapezy i trójkąty wycięte z papieru kolorowego, klej, piasek, muszelki.
Dziecko maluje połowę talerzyka papierowego na żółto, a połowę na niebiesko. Na niebieskiej części układa i przykleja żaglówkę: z dwóch trójkątów i trapezu jako podstawy (bez nazywania figur geometrycznych). Żółtą część smarujemy klejem i posypujemy piaskiem oraz przyklejamy muszelki. Przeliczamy elementy żaglówki lub całej pracy.
3. Zabawa Jedzie pociąg z daleka (popularna rymowanka).
Rodzic razem z dzieckiem śpiewa popularną rymowankę. Dziecko i rodzic, ustawieni w rzędzie, trzymają się za ramiona i biegają po pokoju.
Jedzie pociag z daleka,
na nikogo nie czeka.
– Konduktorze łaskawy,
zabierz nas do Warszawy.
Konduktorze łaskawy,
zabierz nas do Warszawy.
Trudno, trudno to będzie,
dużo osób jest wszędzie.
Trudno, trudno to będzie,
dużo osób jest wszędzie.
Pięknie pana prosimy,
jeszcze miejsce widzimy.
– A więc prędko wsiadajcie,
do Warszawy ruszajcie.
A więc prędko wsiadajcie,
do Warszawy ruszajcie.
Dzień 4
Temat dnia: Wakacyjne podróże
Cel: rozwijanie zdolności manualnych
1. Zabawa dydaktyczna Koła.
Koła w trzech kolorach, koła w trzech wzorach, komplet kół w trzech kolorach z narysowanymi różnymi wzorami: kropkami, paskami, falami.
Rodzic układa koła w trzech kolorach w szeregu, a koła we wzory w rzędzie. Rodzic rozkłada na dywanie koła w trzech kolorach z różnymi wzorami i demonstruje dziecku, jak należy ułożyć koła zgodnie z kodem, np. w pierwszym rzędzie czerwone, z kropkami, czerwone w paski, czerwone z falami. Dziecko układa koła w odpowiednich miejscach.
2. Zabawa masażyk – Myjnia samochodowa.
Dziecko i rodzic dobierają się w parę. Dziecko jest samochodem (wykonuje klęk podparty), który wjeżdża do myjni. Rodzic klęczy z boku dziecka, wykonuje masażyk, naśladując czynności mycia auta.
Czynności, które wykonujemy na plecach partnera to:
polewanie wodą gładzimy dłonią plecy,
skrapianie szamponem lekko uderzamy opuszkami palców,
szczotkowanie karoserii lekko drapiemy szybkimi ruchami,
woskowanie lekko ugniatamy wewnętrzną stroną dłoni,
suszenie samochodu pocieramy, na przemian, dłońmi,
przecieranie szyb i lusterek wykonujemy okrężne ruchy masujące.
Przy powtórzeniu zabawy zamieniamy się rolami. Trzeba zwrócić dziecku uwagę, aby wszystkie ruchy wykonywało delikatnie.
3. Akwarium ze słoika – praca plastyczna
https://www.youtube.com/watch?v=FZO9DkmVsWE
Dzień 5
Temat dnia: Bezpieczne wakacje
Cel: utrwalanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych miejscach.
1. Ćwiczenia ortofoniczne Morskie fale.
Rodzic prosi, aby dziecko naśladowało morskie fale, szumiąc (raz głośno, raz cicho, szybko, wolno, w zmiennym tempie).
2. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Bezpieczne wakacje.
Jak wspaniale! Już wakacje.
To najlepsza w roku pora!
Można pływać sobie w morzu
albo wskoczyć do jeziora…
Na szczyt w górach wspiąć się warto!
Jak tam pięknie i wysoko!
W zeszłym roku po raz pierwszy
zobaczyłem Morskie Oko!
Ale zawsze pamiętajmy,
by dorosłych się pilnować.
Chodzić w górach – lecz po szlakach,
kremem z filtrem się smarować.
Czapkę nosić – taką z daszkiem
– porażenia się unika.
Kąpać się w strzeżonych miejscach
i pod okiem ratownika.
I rodziców trzeba słuchać.
Kto tak robi, ten ma rację.
Ach jak miło, jak wesoło,
bo już przecież są wakacje!
3. Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
Dlaczego zawsze trzeba pilnować się dorosłych?
Co to są górskie szlaki? Dlaczego trzeba się ich pilnować? (N. może wyjaśnić znaczenie wyrażenia górskie szlaki).
Dlaczego latem smarujemy się kremem z filtrem?
Do czego jest potrzebna latem czapka z daszkiem?
Dlaczego można pływać tylko w miejscach, gdzie jest ratownik?
Jakie macie rady dla innych przedszkolaków na wakacje? Co można robić, a czego nie wolno?
4. Bezpieczne wakacje nad morzem.
https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA
5. Bezpieczne wakacje w górach.
https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio