Projekty: Cyferka, co z bajki wyszła"-projekt edukacyjny w grupie Dinusie
17 listopada 2021 r. dinusie
,Cyferka co z bajki wyszła" - projekt edukacyjny rozwijający zainteresowania matematycze dla dzieci pięcioletnich
Opis projektu:
Matematyka nazywana jest królową nauk - uczy myślenia, wnioskowania, wprowadza pewien ład i porządek w codzienne życie. Okres przedszkolny to czas otwierania się dzieci na świat, poznawania i doświadczania. To także okres wielkich możliwości, które wymagają odpowiedniej stymulacji i bodźców potrzebnych do kształtowania czynności umysłowych. Projekt ,,Cyferka co z bajki wyszła" powstał po tym jak w moje ręcę dostała się cudowna książka ,,Cyferki, czyli wierszyki o cyferkach" Urszuli Kamińskiej. Na samym początku książki znalazłam odpowiedź na pytanie "Co to jest liczba?", na następnych stronach zapis cyfr od 0 do 20. Najbardziej jednak ujęło mnie w jaki sposób autorka pokazuje zapis cyferek od 0 do 9. Książka ma walory nie tylko czysto rozrywkowe. Poprzez zabawę i w przystępnej formie dzięki niej dziecko może przyswoić sobie pojęcia matematyczne, które zazwyczaj sprawiają mu problemy. Doskonale narysowane ilustracje są kolorowe, wesołe i świetnie komponują się z treścią. Dzięki nim dzieci bez wysiłku zapamiętują zapis graficzny liczby. Dzieci zazwyczaj świetnie liczą, przeliczają i pracują na zbiorach. Ale jeśli chodzi o naukę samych znaków cyfrowych, nie interesuje ich to szczególnie. Wierszyki z książeczki są bardzo zabawne i bez problemu przyciągną ich uwagę. Już po jednym przeczytaniu dziecko zaczyna kojarzyć, że jedynka to wędka, a dwójka wygląda jak łabędź. Dzięki tym wierszykom łatwiej jest nie pomylić cyfr 6 i 9. Skojarzenia potrafią zdziałać cuda, a dzieci właśnie w ten sposób uczą się najszybciej.W ten sposób przez zabawę nauka staje się łatwa i przyjemna.
W czasie realizackji projektu zajęcia dla dzieci będą wypełnione zabawami, ciekawymi zadaniami i grami. Wykorzystam do pracy z dziećmi metodę E. Gruszczyk Kolczyńskiej w celu harmonijnego rozwoju wychowanków oraz umożliwienia im osiągnięcia odpowiednich kompetencji matematycznych, rozbudzaniu dziecięcej aktywności i samodzielności poprzez działanie i doświadczanie, stwarzanie warunków sprzyjających zdobywaniu kompetencji matematycznych w toku zabawy, rozwijanie u przedszkolaków umiejętności praktycznego zastosowania ich w codziennym życiu, przyswojenie pojęć i umiejętności matematycznych, potrzebnych do podjęcia nauki w szkole. Ewaluacją projektu będzie wspólne wymyślenie gry terenowej wykorzystującej liczby od 0 do 10 oraz ich zapis cyfrowy. Podsumowanie prowadzonych zajęć, osiągniętych efektów oraz sprawozdanie z realizacji projektu.
Projekt został napisany z myślą o dzieciach pięcioletnich i realizowany będzie od października do czerwca. Jest on dopełnieniem i wsparciem realizacji programu wychowania przedszkolnego wydawnictwa Mac.
Cel główny:
- posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznawanie cyfr
oznaczających liczby od 0 do 10.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie myślenia matematycznego,
- kształcenie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego i przełożenia go na język
matematyczny,
- rozbudzanie dziecięcej aktywności i samodzielności poprzez działanie i doświadczanie,
- zdobywanie kompetencji matematycznych w toku zabawy,
- zapoznanie z cyframi od 0 do 10,
- kształtowanie pojęcia liczby,
- nabywanie przekonania, że wiedza matematyczna jest potrzebna w różnych sytuacjach
życia codziennego.
Przewidywane efekty:
- rozpoznaje zapis graficzny liczb od 0 do 10,
- posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi,
- ma ukształtowane pojęcie liczby w zakresie od 0 do 10,
- wykorzystuje zdobytą wiedzę w życiu codziennym.