Projekty: SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH
03 lipca 2016 r. misie
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH REALIZOWANYCH W II SEMESTRZE
ROKU SZKOLNEGO 2015/2016 W GRUPIE DZIECI 5-6 LETNICH „MISIE”
LP. |
TYTUŁ PROJEKTU |
1 |
„ Przyjaciele Zippiego” |
2 |
„Pogaduchy podusi Asi” |
3 |
„KinoSzkoła” |
4 |
eTwinning „Majowa pogoda”, „Trzy życzenia gwiazdki z nieba” |
5 |
„Bohater Tygodnia” |
-
„Przyjaciele Zippiego”
W naszej grupie realizowałyśmy program profilaktyczny „Przyjaciele Zippiego”, którym objęci zostali wszyscy nasi wychowankowie.
Celem programu było uświadomienie dzieciom, jak mają sobie radzić z trudnościami w życiu. Program wskazywał jak szukać sposobów rozwiązania problemów, jak prosić o pomoc i jak oferować pomoc innym. Najważniejszą zasadą było wybranie dobrego rozwiązania danego problemu, które pomoże dziecku poczuć się lepiej i nie skrzywdzi innych.
W myśl tych założeń uczniowie poznawali różne historie przyjaciół Zippiego i ich problemy. Na bazie opowiadań uczyły się rozpoznawać własne uczucia i mówić o nich, słuchać i wyrażać to, co chciałyby powiedzieć. Dzieci starały się szukać pomysłów na rozwiązywanie konfliktów oraz sposobów nawiązywania i utrzymywania prawdziwej przyjaźni.
Program składał się z sześciu części:
1. Uczucia
Dzieci omawiały uczucia - smutku, szczęścia, złości, zazdrości i zdenerwowania. Ćwiczyły mówienie tego, jak czują się w różnych sytuacjach i poznały sposoby poprawiania własnego samopoczucia.
2. Komunikacja
W ramach tej części dzieci uczyły się skutecznej komunikacji. Program uczył dzieci wysłuchiwać innych. Uczył ich jak prosić o pomoc i mówić to, co chce się powiedzieć, nawet w niesprzyjających okolicznościach.
3. Nawiązywanie i zrywanie więzi
Dzieci uczyły się o przyjaźni - jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie, jak radzić sobie z samotnością i odrzuceniem. Ćwiczyły jak mówić przepraszam i jak godzić się z przyjacielem po sprzeczce.
4. Rozwiązywanie konfliktów
Ta część dotyczyła tego, jak rozwiązywać konflikty, i akceptacji swojej odmienności.
5. Przeżywanie zmiany i straty
Ta część stanowiła refleksję nad radzeniem sobie ze zmianami, zarówno wielkimi jak i małymi. Największą zmianą ze wszystkich możliwych, jest czyjaś śmierć. Było to najowocniejsze spotkanie z całego programu, w czasie tych zajęć panowała największa aktywność .
6. Dajemy sobie radę
Ostatnia część stanowiła podsumowanie wszystkiego, czego dzieci nauczyły się: znajdowania różnych sposobów radzenia sobie, pomagania innym oraz adaptowania się do nowych sytuacji. Końcowe spotkanie było swego rodzaju świętowaniem, połączonym z wręczaniem koron i dyplomów.
Program na pewno przyczynił się do wzrostu umiejętności nazywania, rozpoznawania emocji oraz do podniesienia wiedzy jak w sposób akceptowany poradzić sobie z trudnością.
Mamy nadzieję że zdobyta wiedza i umiejętności będą procentować na przyszłość.
-
„Pogaduchy podusi Asi”
Kontynuacja projektu edukacyjnego z zakresu edukacji teatralnej. W tym semestrze działania dzieci oparte były o jeden wiersz Jana Brzechwy „Kaczka Dziwaczka”. Podczas cyklicznych spotkań analizowaliśmy kolejne strofy wiersza, rozwijając umiejętności interpretowania, nacechowywania emocjami. Na bazie wiersza powstawały ćwiczenia artykulacyjne. Ponadto skupiliśmy się nad interpretacją wiersza i znaczeniem symbolicznym, a to ze względu na specyfikę grupy integracyjnej oraz trudność, jakie przejawia kilkoro dzieci w sferze rozwoju społeczno-emocjolnego.W ramach koncepcji teatroterapii, poruszaliśmy takie zagadnienia jak bycie kimś różnym od innych, kimś, kto odstaje, dziwnie, inaczej się zachowuje, niż większość. Kolejnym tematem była plotka
i niebezpieczeństwo jakie niesie. Istotnym elementem zajęć był również taniec i ruch sceniczny. Kształtowano wrażliwość muzyczną dzieci, poprzez aktywne słuchanie muzyki filmowej, rozwijanie umiejętności tworzenia w wyobraźni obrazów kreowanych przez muzykę właśnie. Oglądaliśmy filmiki z pokazem zawodowego tańca współczesnego oraz irlandzkiego, który był inspiracją do powstania jednego z tańców w przedstawieniu „Kaczka dziwaczka”.
Animacja przedmiotu – ten temat pojawił się w zajęciach w I semestrze i na potrzeby powstającego spektaklu, został rozszerzony: ćwiczenia z liną, animowaniem materiału. Poznaliśmy też charakter lalki teatralnej – marionetki, co również znalazło swoje odbicie w działaniach na scenie.
Ponadto dzieci współuczestniczyły w wykonaniu elementów dekoracyjnych (wyklejanie jaj, malowanie kaczych dziobów – lornetek).Stale pracowaliśmy nad współpracą na scenie. Niezwykle istotnym wątkiem była współpraca z dziećmi niepełnosprawnymi. Inni bowiem uczyli się pomóc odnaleźć tym z trudnościami na scenie. Jedyną osobą, która niestety nie współpracowała był Jakub, który mimo wielu podjętych prób znalezienia mu odpowiedniej roli, bądź zadania, niszczył pracę dzieci, zakłócał próby generalne. W ramach pracy nad spektaklem, nauczycielka Marta z pomocą pani Doroty (gr. „Biedronki” ) uszyła stroje – narzutki dla chłopców.
W ramach projektu powstały jeszcze dwa działania:
-
I przegląd małych form (para)teatralnych „Witajcie w naszej bajce” w powiązaniu
z realizowaną w tym roku szkolnym innowacją pedagogiczną „W świecie wierszy Jana Brzechwy”. Celem było upowszechnienie twórczości J.Brzechwy oraz pokazanie dzieciom, że wiersze te to doskonały materiał do wesołej zabawy, szeroko pojętej twórczości. Na zaproszenie podusi Asi odpowiedziały wszystkie grupy przedszkolne. W efekcie 15 pań zaangażowało się i powstały 4 przedstawienia, które 11.03.2016 r. zostały zaprezentowane dzieciom z naszego przedszkola i żłobka. -
Szkolenie WDN dla nauczycieli w formie warsztatowej pt. „Brzechwa na scenie”. Podczas warsztatów, prowadząca przedstawiła główne założenia teatru dziecięcego. Produktem spotkania było nagranie wierszy czytanych przez panie. Podczas festynu przedszkolnego upowszechniono to nagranie, sprzedając rodzicom płyty, proponując jednocześnie konkurs, polegający na odgadnięciu głosów pań. Troje dzieci wzięło udział w konkursie. Za zebrane pieniądze zakupiono słodycze – prezenty dla tych wygranych: Julia Kapica, Michał Korzeński, Tomasz Kucharski.
PODSUMOWANIE
-
realizowano w ramach projektu więcej zadań, niż założono na początku.
-
wzrost samooceny dzieci, które bardzo dobrze czuły się na scenie i były zadowolone ze swoje pracy – odniosły sukces
-
wywołanie uśmiechu i łez rozbawienia podczas Przeglądu Teatralnego dla pracowników to kształtowanie umiejętności dystansowania się do samego siebie oraz zacieśnienia więzi we współpracy
-
„Kino Szkoła”
Interdyscyplinarny Program Edukacji Medialnej realizowany był w całym roku szkolnym:
- listopad: Bądź bezpiecznym na drodze, czyli co wiemy o przepisach ruchu drogowego?
- grudzień: Czy mogę mieć wszystko, co chcę? Czy mogę się złościć?
- styczeń: Sport to zdrowie, także zimową porą!
- marzec: Rosnę jak na drożdżach!
- czerwiec: Mogę być dzielny jak rycerz.
Zajęcia odbywały się w kinie „Twierdza”. Miały one charakter zabawy edukacyjnej, której tematyka była związana z treścią filmów, prezentowanych podczas spotkania. Celem projektu jest wzrost świadomości i kompetencji medialnych wśród przedszkolaków. Grupy: „Dinusie” i „Misie” wzięły udział w siedmiu spotkaniach. Koszt biletów pokryli rodzice. Dzieci chętnie uczestniczyły
w zabawach, współpraca z MOK w ramach planowania spotkań, udostępniania materiałów była sprawna i szybka. Kolejne spotkanie podsumowywane były na stronie internetowej przedszkola w zakładce „bawimy się razem”.
-
eTwinning: „Trzy życzenia gwiazdki z nieba”, „ Majowa pogoda”
W drugim semestrze w wyniku dobrej współpracy oraz przychylności dyrektorów placówek: Niepublicznego Przedszkola BimBamBom we Wrocławiu i naszego przedszkola doszło do spotkania dzieci, biorących udział w projekcie „Trzy życzenia gwiazdki z nieba” realizowanym w I semestrze (sprawozdanie z realizacji jest załącznikiem do sprawozdania z pracy dydaktyczno-wychowawczej
w I sem. Bieżącego roku szkolnego). Spotkanie okazało się świetną zabawą dla dzieci, dużym przeżyciem, ale miało też wymiar edukacyjny: dzieci, które w ramach projektu poznawały różne formy komunikowania się poza kontaktem bezpośrednim , doceniły te formy, nabrały śmiałości
w nawiązywaniu znajomości z innymi dziećmi. „Misie” czuły się także wyjątkowo w roli gospodarza
i dumnie pokazywały gościom przedszkole, swoje zabawki, co okazało się szczerą i piękną formą promocji naszego przedszkola także w lokalnych mediach.
Projekt edukacyjny zrealizowany w maju obejmował współpracę dwóch placówek: PP nr 21 oraz The Vine Inter Church Pre-School w Cambridge. Trwał jeden miesiąc i jego nadrzędnym celem było poznanie się dwóch nowych partnerów i przygotowanie się do współpracy z przyszłym roku szkolnym. W rezultacie spotkałyśmy się z dużym entuzjazmem i chęcią współpracy. Mimo bariery językowej, udało się nam zorganizować 4 tygodnie wspólnej zabawy, doprowadzić do spotkania podczas wideokonferencji. Projekt obejmował realizację czterech zadań ściśle powiązanych
z miesięcznym planem pracy w grupie „Misie”.
Jesteśmy Europejczykami – dzieci odnajdywały na mapie Europy nasze kraje, miasta, szacowały odległość i wspólnie zorganizowaliśmy dwa kalendarze pogody: tej w Anglii i tej
u nas. Zaznaczając codziennie pogodę, porównywaliśmy ją, ucząc się jednocześnie określeń pogody w j. angielskim. Dodatkowo rodzice Kajetana podarowali nam stację pogody, którą uczyliśmy się odczytywać.
Nasze rośliny: dzieci uczyły się obsługi aparatu fotograficznego, nazywały rośliny w naszym otoczeniu.
Majowy piknik: ze względu na niesprzyjającą pogodę, piknik został przeniesiony na późniejszy czas. Niemniej, dzieci wykonały wspólnie plakat, na którym pojawiły się obrazki narysowane przez dzieci rzeczy, które zabieramy na piknik. Pojawiły się także angielskie nazwy tychże.
Majowe kwiaty: zadanie miało charakter współpracy z rodzicami: dzieci wykonały prace plastyczne , które zapełniły nasz kącik i powstała galeria prac.
Śledziliśmy na platformie eTwinning działania naszych kolegów z przedszkola w Cambridge w tych samych ośrodkach tematycznych. Ponadto, podczas wycieczki do teatru w Opolu dzieci spotkały się
z dziewczynką, która uczęszcza na co dzień do przedszkola w Anglii, z którym współpracujemy
i przywiozła „Misiom” pozdrowienia oraz album z obrazkami kwiatów, wykonanymi przez dzieci
w Anglii.
-
„Bohater Tygodnia”
Kolejna edycja tego projektu zakończyła się sukcesem. Rodzice wszystkich dzieci wzięli udział w projekcie i we współpracy z nami organizowali wspaniałe zajęcia, wycieczki i ciekawe spotkania. Dzieci uczestniczyły:
-
w wycieczkach do Starostwa, do Urzędu Miasta i spotkaniach z władzami miasta oraz powiatu,
-
w wycieczkach: szyno busem, zwiedzanie stacji PKP w Kędzierzynie, warsztatu samochodowego, komisariatu policji, poczty, miały okazję zobaczyć wnętrze samochodu ciężarowego TIR, mobilnego punktu krwiodawstwa,
-
uczestniczyły w spotkaniu z orkiestrą dętą ZSŻŚ
-
uczestniczyły w ciekawych zajęciach: konstrukcyjnych (budowanie budy dla psa, składanie dużego kartonowego domku), plastycznych (wykonanie ozdób i kartek świątecznych, malowanie masek karnawałowych)naukowych (zajęcia i eksperymenty o wulkanach, jak płynie prąd), sportowych ( elementy karate, koszykówka, zawody sportowe w ogrodzie przedszkolnym, tańce), zabawy tematyczne (poszukiwacze skarbów – zabawa w piratów)
-
pokaz haftu krzyżykowego i warsztaty, pokaz gry na akordeonie i zabawy ze śpiewem
-
zajęcia kulinarne (owocowe szaszłyki, zdobienie babeczek, zdrowe kanapki)
-
spotkania z domowymi pupilami naszych dzieci.
Każde dziecko miało okazję być liderem w grupie przez tydzień, co wyrównywało szanse edukacyjne i społeczne dzieci.
Współpraca z rodzicami, która nabrała innego wymiaru dzięki realizacji tego projektu pozwala na budowanie zaufania, bliższych relacji na płaszczyźnie nauczyciel- rodzic, co podnosi jakość współpracy z rodzicami na rzecz każdego dziecka i całej grupy.
Rodzice ponadto mają możliwość obserwacji dziecka w grupie, co spełnia te same założenia, przyświecające zajęciom otwartym.