Projekty: „Zdobywcy świata nauki – plecaczkowe zabawy wspierające nabywanie umiejętności czytania,pisania.”- innowacja prowadzona w grupie Misiów na rok szkolny 2016/17.
31 października 2016 r. misie
„Zdobywcy świata nauki – plecaczkowe zabawy wspierające nabywanie umiejętności czytania,pisania.”- innowacja prowadzona w grupie Misiów na rok szkolny 2016/17.
WSTĘP
Obserwując pojawienie się wśród dzieci zainteresowania słowem pisanym, trudno jest określić wiek najlepszy dla wszystkich, ponieważ zainteresowanie to pojawia się u dzieci w różnych okresach wieku przedszkolnego. Często u 3latków obserwujemy, iż rozpoznają poszczególne litery, a niektóre 5latki potrafią czytać.
Wychodząc naprzeciw założeniom nowej Podstawy Programowej, która w b.r.szkolnym powraca do wprowadzania nauki czytania i pisania dla dzieci w wieku przedszkolnym, zrodził się pomysł opracowania innowacji pt.: „Zdobywcy świata nauki – plecaczkowe zabawy wspierające nabywanie umiejętności czytania,pisania”. Innowacja ta przeznaczona jest dla dzieci w wieku 5-6 lat i opiera się na wykorzystaniu zbioru zabaw wspierających nabywanie umiejętności czytania, pisania.
Opanowanie przez dziecko umiejętności czytania i psania to złożony proces. Wielu teoretyków poszukuje najlepszego rozwiązania. Skoro nie istnieje jedna metoda najlepsza dla wszystkich dzieci, optymalne jest połączenie i wykorzystanie elementów różnych metod, tak aby każde dziecko miało możliwość zdobycia umiejętności czytelniczych.
Celowe integrowanie metod może dostosować nauczanie do indywidualnych predyspozycji danego dziecka zarówno zdrowego, jak i niepełnosprawnego. Chodzi o to, by każde dziecko mogło rozwijać się według własnych możliwości, a nauczyciel jedynie wspomagał ten rozwój. W ten sposób istnieje szansa na wyrównanie startu szkolnego. Ponadto stosowanie elementów różnych metod pozwoli na jednoczesne kształtowanie wszystkich zmysłów potrzebnych do sprawnego czytania ze zrozumieniem, a nie wybiórczo wzroku lub słuchu.
CELE OGÓLNE:
- rozbudzanie u dziecka motywacji do samodzielnego poznawania liter i opanowania umiejętności czytania
-przygotowanie dziecka do nauki pisania.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- stymulowanie rozwoju aktywności dzieci poprzez prowadzenie różnorodnych zabaw prowadzących do nabycia umiejętności czytelniczych i piśmienniczych,
- wyzwalanie pozytywnych emocji wpływających na rozwinięcie zainteresowania kodem literowym,
- rozwijanie i doskonalenie umiejętności czytania prostych struktur wyrazowych oraz „odpoznawania” wyrazów metodą globalną,
- rozwijanie pamięci wzrokowej,
-kształtowanie orientacji przestrzennej,
-rozwijanie umiejętności grafomotorycznych
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie z trudnościami, odkrywania własnych możliwości oraz przeżywania radości z odnoszonych sukcesów,
- kształtowanie wszystkich zmysłów,
- wzbogacanie słownika,
- rozwijanie mowy komunikatywnej
- rozbudzenie wiary dziecka we własne możliwości
- kształtowanie umiejętności współdziałania z nauczycielką i dziećmi.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECI
DZIECKO:
- rozpoznaje zapis swojego imienia (wśród innych wizytówek),
- potrafi dokonać syntezy własnego imienia z sylab bądź z głosek (według wzoru lub z pamięci),
- potrafi odszukać i zaznaczyć wskazane przez nauczycielkę litery w swoim imieniu,
- rozpoznaje zapis imion kolegów na wizytówkach,
- ustala imiona nieobecnych dzieci,
- czyta wyrazy globalnie,
- zna istotę symbolu graficznego,
- zna litery alfabetu,
- rozpoznaje litery drukowane i pisane, wielkie i małe,
- potrafi dokonać analizy i syntezy wyrazu
- umie podzielić wyraz na sylaby,
- wyróżnić głoskę w nagłosie i wygłosie,
- przyporządkowuje odpowiedni obrazek do odczytywanego wyrazu,
- tworzy i czyta wyrazy, zdania oraz krótkie teksty,
- radośnie uczestniczy w zabawach czytelniczych i grafomotorycznych
- rozwija własną gotowość do podjęcia nauki czytania i pisania.
METODY PRACY:
– słowne: rozmowa, instrukcja, objaśnienia, społecznego porozumiewania się;
– czynne: samodzielnych doświadczeń; kierowana własna działalnością, zadań
stawianych dziecku, ćwiczeń,
– percepcyjne: obserwacja, pokaz, demonstracja,
W czasie zajęć w ramach prowadzonej innowacji planujemy wykorzystać elementy metod:
- Metoda odmiennej nauki czytania Ireny Majchrzak
- Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz
- Lekcja trójstopniowa Marii Montessori
FORMY PRACY:
- praca indywidualna - dziecko samodzielne wykonuje czynność;
- praca zbiorowa - wszystkie dzieci pracują wspólnie;
- praca zespołowa - dzieci pracują w stałych zespołach;
- praca grupowa - dzieci pracują w jednorazowych grupach.
EWALUACJA
CELE EWALUACJI:
- Monitorowanie przyrostu umiejętności czytelniczych i grafomotorycznych dzieci,
- Poznanie opinii i poziomu zadowolenia rodziców z wprowadzanych metod edukacji językowej,
- Dostosowanie zajęć do zainteresowań dzieci.
METODY I NARZĘDZIA EWALUACJI:
- Monitorowanie przyrostu umiejętności czytelniczych i grafomotorycznych dzieci nabytych
w czasie zajęć,
- Opinia rodziców na temat prezentowanych umiejętności przez dzieci- Ankieta skierowana do rodziców dzieci objętych programem,
- Podsumowanie realizacji innowacji „Zdobywcy świata nauki – plecaczkowe zabawy wspierające nabywanie umiejętności czytania,pisania.” na posiedzeniu Rady Pedagogicznej (sprawozdanie).
Mamy nadzieję, że INNOWACJA ta pozwoli wykorzystać potencjał dziecięcego umysłu i zachęci do tego, by bawić się w czytanie, a w efekcie przyczyni się do zapoznania dziecka ze światem pisma.
Wszystkie pomoce na dane zajęcie zgromadzone w tornistrze oklejonym literkami.
Schemat zajęć: 1 dzień
odgadnięcie litery tygodnia przez odczytanie tytułu opowiadania. Demonstracja litery
1.Czytanie opowiadania.
2.Rozmowa na temat opowiadania, wymienianie wyrazów z opowiadania na daną literkę
i wypisanie ich na kartce A3, lub dopasowanie etykiet z napisami do obrazków.
3 Wybór wyrazu do analizy i syntezy fonetycznej
4.Zabawa ruchowa ( rozsypane litery, wizytówki, lub inne wyrazy do czytania globalnego wyszukanie poznanej litery); ćwiczenia z ruchomym alfabetem – układanie sylab, wyrazów; itp
5.Wykonanie pracy plastycznej , technicznej, karty pracy.
Schemat zajęć: 2 dzień
1. Rozmowa na temat opowiadania- przypomnienie
2.Zabawy z śpiewaniem literki
3.Cwiczenia z kreśleniem litery w kole
Należy zachować następujące etapy ćwiczeń:
• rozpoczynamy od pokazu i demonstracji na tablicy oraz omówienia wyglądu i elementów składowych wzoru lub literki
• łączymy wzór lub literkę z piosenką wodząc palcem po wzorze demonstrowanym przez osobę prowadzącą zajęcia
• staramy się, aby to ćwiczenie powtórzyło każde dziecko przy tablicy; nauczyciel pomaga połączyć śpiewanie z rysowaniem po wzorze lub literce
• następnie każde dziecko wodzi palcem po wzorze lub literce wyklejonej z tapety, tasiemki lub sznurka
• dzieci tworzą różne reprodukcje wzoru lub literki różnymi technikami np.;
a) w powietrzu – ręką, na podłodze – nogą
b) na powierzchni stołu lub podłogi palcem
c) na dużych arkuszach papieru lub tabliczkach – kredą, węglem, kredkami woskowymi
d) na kartce papieru z bloku rysunkowego – pędzlem, ołówkiem, kredkami
e) kalkowanie wzoru lub literki, dopisywanie własnych wzorów lub literek
f) pisanie w poszerzonej liniaturze mazakiem lub ołówkiem
4.Prezentacja sposobu pisania literki, indywidualne ćwiczenia na tablicy
5)Praca przy stoliku z podręcznikiem
Współpraca z rodzicami – Bohater literki.
Każde dziecko otrzymuje w piątek daną literkę wraz z listem do rodziców. W ten sposób staje się Bohaterem, ekspertem danej literki. Wspólnie z rodzicami przygotowuje obrazki na daną literkę, przynosi przedmiot związany z otrzymaną literką. Mile widziane zaproszenie członka rodziny, który zaprezentuje zabawę związaną z literką np.: i – szycie igłą, l- wykonanie lalki, u- ciekawostki o pszczołach i ulach, r- bezpieczne zabawy na rowerze……. Zapraszamy do udziału w zabawach literkowych. Taka zabawa z udziałem rodzica nie tylko bardzo uatrakcyjnia zajęcia, ale na długo przekazane treści zostają w pamięci dziecka. Służymy pomocą i prosimy o wcześniejszą informację, by ustalić dzień i godzinę spotkania.