Mowa Bez Słowa
02 października 2017 r. projekty unijne
Ruch, taniec, sztuka w życiu każdego człowieka to niezwykle ważne elementy, dzięki którym rozwijamy się, wyrażamy siebie, swoje emocje, doświadczamy, przeżywamy, uczymy się. W zgodzie z założeniami pedagogiki teatru i neurodydaktyki zrodził się projekt "Mowa bez słowa", którego głównym celem jest wzbudzenie w dzieciach fascynacji sztuką, siłą jej przekazu. Ważne w tym projekcie jest to, by pozwolić dzieciom mówić o sprawach ważnych dla nich bez używania słów, a więc za pomocą gestów, mimiki, tańca, za pomocą ruchu.
Pedagoika teatru to stosunkowo nowy dział edukacji, który kładzie nacisk przede wszystkim na warsztat pedagogiczno-teatralny, w którym uczestnik pracuje wokół tematów dla niego ważnych, bliskich mu. Zakłada, że teatr to przestrzeń stwarzająca okazję wspólnego działania, do refleksji, eksperymentu, poznawania i komentowania współczesnego świata.
Neurodydaktyka natomiast określa kierunek strategiczny w projektowaniu kolejnych zajęć. Spotkania w ramach "mowy bez słowa" opierają się na założeniach zabawy, ćwiczeń z zakresu świadomości swojego ciała, ćwiczeń pantomimicznych, pobudzaniu ciekawości dzieci do odkrywania własnych możliwości motorycznych.
"Jeśli chcesz, żeby twoje dziecko nauczyło się budować statek, to musisz rozbudzić w nim tęsknotę za morzem" - słowa A.de Saint-Exupery'ego obrazują fakt, że ludzi nic bardziej nie inspiruje do działania, jak wewnętrzna motywacja. Moim głównym założeniem jest, by w sposób radosny, nie podlegający ocenie, zachęcić dzieci do pierwszych artystycznych poszukiwań. Dostarczając im różnorodnych pomysłów, umożliwiajacych świadomą, kreatywną, prowadzącą do twórczych rozwiązań pracę z uczestnikami zajęć, pokazać im, jak wiele można powiedzieć dorosłym, innym dzieciom o sobie, swoich emocjach, problemach i radościach.
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu w każdej grupie wiekowej w naszym przedszkolu.
Autorka i prowadząca zajęcia: Marta Fulczyk.