Misie przyjaciółmi zwierząt
19 listopada 2017 r. misie
Miniony tydzień nasza grupa poświęciła na lepszym poznaniu życia zwierząt domowych. W poniedziałek w oparciu o wiersz M. Strzałkowskiej „Rozmowa” ustaliliśmy, jak powinna wyglądać odpowiedzialna opieka nad zwierzakiem w domu. Ćwiczyliśmy również układanie prostych napisów ze znanych nam literek. Pani Ania przedstawiła Misiom życie zwierząt schroniskach i zaproponowała, by w grudniu przyłączyły się do akcji „Pełna miska, ciepły kąt” - pomocy zwierzakom w kędzierzyńskim schronisku. We wtorek zapoznaliśmy się z wybranymi instrumentami muzycznymi (kontrabas, bęben, flet) oglądając zdjęcia oraz słuchając dźwięków przez nie wydawanych. Następnie kontynuując temat tygodnia rzeźbiliśmy z plasteliny zwierzątko, które mamy swoich domach lub chcielibyśmy mieć. W środę wysłuchaliśmy opowiadania „Wawa i jej pan”, w którym pies okazał się najlepszym przyjacielem swojego pana. Rozmawiając staraliśmy się wypowiadać pełnymi zdaniami i odpowiadać na zadawane pytania. Misie ustaliły również zasady zachowania wobec nieznanych zwierząt (m.in. psów) – nie zbliżamy się do nieznanych nam zwierząt, nie wołamy ich, nie głaszczemy i nie karmimy. Najlepiej w sytuacjach znalezienia bezpańskiego psa poprosić o pomoc kogoś dorosłego. Przypomnieliśmy także przy tej okazji znajomość przyjmowania postawy tzw. „żółwika” w sytuacji, kiedy pies jest agresywny. Ponieważ czasami bywa, iż znaleziony pies ma przy obroży numer lub nawet adres, pod który należy w razie znalezienia go zgłaszać się, dzieci przypominały sobie własne adresy zamieszkania – większość dzieci zna cały adres. W czwartek chętne dzieci przyniosły do przedszkola swoje zwierzątka. Odwiedzili nas: chomik, ś winka morska „Masza”, rybka oraz żółw wodno-lądowy „Malina”. Rozmawialiśmy o obowiązkach związanych z posiadaniem pupila, a dzieci pytały ekspertów o ich podopiecznych. Prócz zwierzątek domowych poruszyliśmy również temat zwierząt wiejskich przy okazji zajęć matematycznych. Razem z kotem z wiersza „Kotek się uczy” poznaliśmy cyfrę 4 wykonując liczne ćwiczenia z tym związane, a później wykorzystując opowiadania o zwierzętach wiejskich przypomnieliśmy sobie ich nazwy, cechy, zwyczaje oraz miejsca zamieszkania. Koniec tygodnia to ćwiczenia ruchowe w parach rozwijające mięśnie nóg i grzbietu oraz zabawy inscenizacyjne. Na podstawie wysłuchanej inscenizacji „Kłopoty Burka z podwórka” dzieci stworzyły własne postacie wykorzystując cienie przedmiotów lub obrysowując ich kształty. Zabawa w teatr okazała się bardzo absorbująca.