Chronimy dzieci - realizacja projektu
26 stycznia 2018 r. misie
Trzeci tydzień stycznia grupa „Misiów” poświęciła na realizacji projektu edukacyjnego „CHRONIMY DZIECI”. Zajęcia te to propozycja z zakresu profilaktyki uniwersalnej. Ich realizacja może się przyczynić do wczesnego rozpoznania przez same dzieci trudnych, zagrażających sytuacji i reagowania na nie. Zajęcia profilaktyczne nie dają gwarancji ochrony dziecka przed krzywdzeniem, stają się jednak okazją do wyposażenia dzieci w wiedzę i umiejętności rozpoznawania zagrożenia oraz skutecznego reagowania. Ważne jest, by dzieci zwracały się do dorosłych o pomoc i umiały mówić o trudnej dla nich sytuacji na jak najwcześniejszym etapie. Zrealizowane ćwiczenia opierały się na podstawowych metodach pracy z dziećmi w zakresie profilaktyki wykorzystywania seksualnego. Tematy poszczególnych bloków tematycznych dotyczyły edukacji na tematy nietykalności miejsc intymnych, prawa do decydowania o własnej cielesności, mówienia „nie”, ujawniania niepokojących sekretów oraz szukania pomocy.
Propozycje zawarte w scenariuszach ćwiczeń opierały się na podstawowych metodach pracy z dziećmi w zakresie profilaktyki przemocy i wykorzystywania seksualnego. Kanwą tematów poruszanych w scenariuszu jest akronim GADKI*, którego poszczególne litery wyznaczają zasady, przydatne w edukacji dziecka na tematy związane z ochroną dzieci przed przemocą i wykorzystywaniem:
G – gdy mówisz „nie”, to znaczy „nie”,
A – alarmuj, gdy potrzebujesz pomocy,
D – dobrze zrobisz, mówiąc o tajemnicach, które cię niepokoją,
K – koniecznie pamiętaj, że twoje ciało należy do ciebie,
I – intymne części ciała są intymne/ściśle prywatne.
Bloki zajęć odnoszące się do powyższych zasad zostały uzupełnione o temat wprowadzający – emocje. Część ta jest ważna ze względu na użyteczność rozpoznawania i nazywania emocji przez dziecko w procesie identyfikowania sytuacji potencjalnie mu zagrażających.
Podczas opracowywania scenariuszy poszczególnych zajęć użyte zostały profilaktyczne strategie edukacyjne. Wiele elementów proponowanych zajęć stworzono, opierając je na modelowaniu pożądanych zachowań u dzieci. W opinii autorek scenariusza w tej grupie wiekowej jest to najskuteczniejsza technika osiągnięcia założonych celów.
Celem zajęć było przekazanie dzieciom wiedzy na temat zagrożeń oraz rozwijanie umiejętności ochrony w sytuacjach wystąpienia zagrożenia przemocą poprzez:
• wzmocnienie w dziecku przekonania, że ma prawo czuć się bezpiecznie,
• podniesienie umiejętności identyfikacji sytuacji niebezpiecznych i zagrażających,
• przekazanie dziecku informacji o konieczności mówienia o zagrażającej sytuacji,
• dostarczenie informacji dotyczących sposobów działania w trudnej sytuacji.
Zajęcia podjęły pięć tematów: emocje, bezpieczne zasady, czyli jak i gdzie szukać pomocy, rozróżnianie dobrego i złego dotyku, granice i prywatność własnego ciała oraz rozpoznawanie dobrych i złych tajemnic:
Poniedziałek - Wiem, jak się czuję
Wtorek - Znam bezpieczne zasady
Środa - Dobry i zły dotyk
Czwartek - Moje ciało należy do mnie
Piątek - Nie lubię złych tajemnic. Trudne sytuacje. Gdzie szukać pomocy?
Zajęcia prowadzone były w formie zabawowej przy wykorzystaniu dyskusji, odgrywania ról, rysunku. W scenariuszu wykorzystano historię Minki i Humorka – fikcyjnych postaci w wieku zbliżonym do wieku uczestników zajęć tak, by modelowanie dziecięcych zachowań było jak najskuteczniejsze.
Materiały w pełni zaczerpnięte ze strony Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
Poza realizacją projektu „Chronimy dzieci” nasza grupa korzystała ze świeżego powietrza i niewielkiej ilości śniegu, jaką zesłała nam pogoda. Byliśmy również w MBP na pokonkursowej wystawie prac plastycznych „Z babcią i dziadkiem w książkową przygodę”, gdzie dzieci z radością odnajdywały wykonane przez siebie prace.