Projekty: Misie eksperymentują z przyrodą
28 stycznia 2018 r. misie
Od października 2017 r. dzieci w grupie Misiów eksperymentują z przyrodą. Głównym celem projektu jest rozbudzanie zainteresowań fizycznymi, chemicznymi i przyrodniczymi zjawiskami oraz lepsze ich zrozumienie. Cele szczegółowe projektu to m.in.: wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności pozwalające im zrozumieć zachodzące procesy, stymulowanie aktywności własnej dzieci, zapoznanie z metodami i formami pracy badawczej, podnoszenie poziomu i poszerzanie zakresu zdobywanej wiedzy i zaspokajanie naturalnej potrzeby poznawczej dzieci, tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom rozwijanie twórczej postawy, samodzielne podejmowanie działań, prowadzenie obserwacji i eksperymentów oraz wyciąganie wniosków.
Bezsprzecznie dzieci lepiej zapamiętują informacje, których same mogą przeprowadzić - doświadczyć. Zakończone powodzeniem badania przyczyniają się do rozwoju zainteresowań, inspirują do dalszych poszukiwań, ułatwiają zrozumienie wielu problemów, wreszcie mobilizują do korzystania z różnych źródeł wiedzy. Każdy mały badacz szybko się zorientuje, że warunkiem powodzenia badań są też cechy jego osobowości – systematyczność, dokładność, cierpliwość i spostrzegawczość.
Do czerwca 2018 r. cyklicznie - co drugi tydzień w czwartkiprzeprowadzane będą doświadczenia i eksperymenty. Do tej pory zrealizowano już kilka.
Pierwsze były solne kryształki.
Woda i sól to podstawa udanego doświadczenia, które przeprowadziły dzieci. Każdy dostał słoik, w którym zamierzaliśmy prowadzić obserwację. Wypełniliśmy go wodą i wsypaliśmy po kilka dużych łyżek soli. Kolejno umieściliśmy patyczek ze sznurkiem, na którym sól miała się osadzać i czekaliśmy... I czekaliśmy... I kiedy już brakowało nam cierpliwości maleńkie kryształki zaczęły pojawiać się na włóczce. Każde dziecko miało piękną zimową gałązkę, która odrobinę przybliżyła nas do zimy.
Wulkan to drugi eksperyment.
Już same przygotowania wzbudziły w Misiach burzliwe emocje. Ciekawość mieszana z lekką niepewnością wzięła jednak górę kiedy wszystko się zaczęło. Najpierw przedstawiono dzieciom proces wykonania eksperymentu, do którego potrzebowaliśmy:
· ocet
· sodę oczyszczoną
· magiczny, kolorowy pył
· czarodziejskie gwiazdki
· płyn do mycia naczyń
Kolejno zaproszono małych chemików do stołów, gdzie w małych grupach wykonywali eksperyment samodzielnie.
Trzy postacie wody i magiczny klej. W trzeci piątek stycznia postanowiliśmy podjąć się kolejnego wyzwania. Wspólnie zastanawialiśmy i wnioskowaliśmy się, czy woda może być jedynie płynem, czy jest jakiś sposób, aby zamienić ją w lód, albo parę wodną. I tak kolejno przy pomocy czajnika otrzymaliśmy parę wodną, a potem aby urozmaicić kolejne zadanie p. Ania zaproponowała wykonanie lodów owocowych, do których wykorzystaliśmy zdrowe soki owocowe wlewając je do pojemników na kostki lodu, następnie delegacja przedszkolaków zaniosła pojemniki do zamrażalnika i tam zostaną aż do poniedziałku, po południu. Po obiedzie przekonamy się, że wykonując powyższe czynności możemy dowolny płyn zmienić w lód. Dodatkowo wszystkie obecne tego dnia dzieci sprawdziły, czy woda może być klejąca. Początkowo twierdziły, że to nie możliwe, lecz po przeprowadzeniu eksperymentu okazało się to jednak bardzo proste w wykonaniu. Dwa szklane pojemniki posmarowaliśmy niewielką ilością wody, a następnie zetkneliśmy ze sobą. Woda okazała się skutecznie łączyć ze sobą naczynia.