Misie poznają domy ludzi i zwierząt
04 lutego 2018 r. misie
Początek tygodnia to w naszym zwyczaju poznanie nowej literki. Tym razem na podstawie słowa „domy” rozwijaliśmy wiedzę nt. literki „y”. Okazuje się, że ową literką nie zaczyna się żadne polskie słowo, jednak nasze Misie znalazły ją na początku słowa „yeti” oraz „york”. Ustaliliśmy, że często słychać ja na końcu różnych słów, szczególnie, jeśli mówią one o wielości jakichś przedmiotów, np. koty, domy, rowy, wozy, kozy itp. Dzieci starały się odpowiedzieć na pytania, co znaczą usłyszane przysłowia związane z domem: „Wolnoć Tomku w swoim domku”, „Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej”. Następnie przystąpiliśmy do wykonywania ćwiczeń z poznaną literką”y”. W czasie spaceru obserwowaliśmy różne rodzaje zabudowań na terenie naszego osiedla – opisywaliśmy różnice w wysokości domów oraz nazywaliśmy je: jednorodzinny, dwurodzinny, blok, kamieniczka.
We wtorkowy poranek kontynuowaliśmy temat domów; przy akompaniamencie piosenki „Zajączek odwiedza znajomych” doskonaliliśmy wiedzę dotyczącą nazwy domostw zwierząt występujących w utworze. Kolejno ustaliliśmy znaczenia sformułowań: wigwam, igloo, dom mieszkalny, chata, onyio oraz ludzi, którzy nich mieszkają. Dzieci wyobraziły sobie najdziwniejsze domy jakie tylko można, a potem przy pomocy ołówka naszkicowały najbardziej oryginalne swoich marzeń.
Środa to czas na porównanie wykonywanych domów w zależności od miejsca na świecie. Na podstawie opowiadania „Odarpi, syn Egigwy” dzieci poznały budowę igloo oraz sposób ubierania się tytułowego bohatera. Porównaliśmy to z innym domem, budowanym w Afryce, gdzie warunki klimatyczne są zupełnym przeciwieństwem Grenlandii. Pokazywaliśmy na mapie każdy z krajów, w których żyli nasi bohaterowie. Misie zrozumiały, że warunki klimatyczne mają ogromny wpływ na architekturę domów oraz sposób ubierania się ludzi. W czasie zajęć ruchowych podzieleni na trzy grupy budowaliśmy domy z dostępnych przedmiotów. I tak poszły w ruch: stoły, krzesła, koce, duże klocki oraz materace. Wesoła zabawa z wykorzystaniem stworzonych domków trwała do obiadu.
Czwartek to wyjazd na podsumowanie dziewiątej edycji projektu „Przyjaciel przyrody i książek”, która odbyła się w kinie Chemik Kędzierzynie. Nasza grupa reprezentowała przedszkole i obejrzała bajkę ”Pszczółka Maja – majowe igrzyska”. Dzięki temu mogliśmy obejrzeć życie pszczół i ich domki.
Piątek to czas na ruch – ćwiczenia połączyliśmy z zadaniami matematycznymi. Utrwalając liczbę 7 wyodrębnialiśmy długość jako cechę liczb w kolorach. Misie wspaniale zapamiętały ułożenie kolorowych pasków, które najpierw miały za zadanie ułożyć od największego do najmniejszego. Następnie w drużynach prześcigiwaliśmy się w robieniu pompek, brzuszków i innych działaniach wzmacniających nasze grzbiety i brzuchy. Po zajęciach ruchowych każdy wykonał własnydomek, wykorzystując do tego kolorowy papier i pudełko.