POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA w ramach projektu unijnego "Podniesienie jakości edukacji edukacji przedszkolnej"
20 października 2017 r. projekty unijne
W ramach wyżej wymienionego projektu w Publicznym Przedszkolu nr 21 w Kędzierzynie-Koźlu została wzmożona praca specjalistyczna w obrębie pomocy psychologiczno-pedaggicznej. Dzięki środkom terapią wsparte zostały dzieci z trudnościami w formie zwiększonej ilości godzin dotychczasowej pracy terapeutycznej. Wspomagane w swoim rozwojun są także dzieci, które wcześniej nie uczestniczyły w tego typu zajęciach. W przedszkolu odbywają się działania wspierajace rozwój podopiecznych w formie następujących zajęć:
Rehabilitacja
Terapia logopedyczna
Terapia Integracji Sensorycznej
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Indywidualne zajęcia z psychologiem
Grupowe zajęcia rozwijające umiejetnośc koncentracji uwagi
Grupowe zajęcia rozwijające umiejetności emocjonalno-społeczne
Dodatkowo w grupie "Misie" systematycznie realizowany jest cykl zajęć .....
Kilka słów na temat tej znanej i cenionej metody...
METODA INTEGRACJI ODRUCHÓW WG PROGRAMU SALLY GODDARD - BLYTHE
Program Ćwiczeń Integrujących został opracowany w Instytucie Psychologii Neurofizjologii w Wielkiej Brytanii
przez Petera Blythe i Sally Goddard Blythe.
CELEM JEST ZINTEGROWANIE ODRUCHÓW PIERWOTNYCH.
Jest to metoda terapeutyczna, opierająca się na naturalnych wzorcach ruchowych, które wykonuje prawidłowo rozwijające się dziecko podczas 1 roku życia. Odruchy pierwotne powinny zostać zintegrowane do pierwszego roku życia. W ich miejsce pojawiają się odruchy posturalne, które z kolei powinny zostać obecne do późnej starości. Niezintegrowane lub przetrwałe odruchy to te, które powinny zaniknąć, a nadal występują, powodując zaburzenia różnych funkcji. Odruchami, które jeśli się nie zintegrują najbardziej wpływają na funkcjonowanie dziecka są: odruch Moro, Toniczny Odruch Błędnikowy - TOB, Asymetryczny Toniczny Odruch Szyjny - ATOS, Symetryczny Toniczny Odruch Szyjny, Odruch Galanta, Odruch chwytny ręki.
Według definicji przyjętej przez INPP, przedłużające się nagromadzenie odruchów pierwotnych powyżej 1r.ż. oraz brak lub występowanie niedojrzałych odruchów posturalnych powyżej wieku 3,5 lat, świadczy o opóźnieniu neurorozwojowym. Wykazano także, że nieprawidłowe odruchy mogą być jedną
z przyczyn specyficznych trudności w nauce (Fiorentino 1970, Bobath & Bobath 1975, Ayres 1972/3, Bender 1976, Blythe, McGlown 1979, Goddard 1994/96, Wilkinson 1994,Goddard Blythe 1998) oraz niedojrzałego zachowania.
Przejawem przetrwałych, niezintegrowanych odruchów pierwotnych w funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu, szkole mogą być:
- trudności w koncentracji uwagi,
- podatność na bodźce rozpraszające,
- problemy z nauką czytania, pisania
- nieczytelne pismo, nieprawidłowy chwyt przyboru do pisania,
- nieprawidłowa pozycja siedząca dziecka przy biurku, częste podpieranie głowy,
- problemy z równowagą i koordynacją,
- choroba lokomocyjna,
- problemy z zapamiętywaniem prostych instrukcji,
- obniżona sprawność fizyczna, trudności z łapaniem piłki,
- problemy z odczytywaniem godzin z zegara,
- opóźniony rozwój mowy i zaburzenia artykulacji.
Metoda INPP przeznaczona jest dla osób, u których stwierdza się Niedojrzałość Neuromotoryczną NMI, czyli nagromadzenie przetrwałych odruchów pierwotnych powyżej 6.-12. miesiąca życia i/lub brak, bądź występowanie niedojrzałych odruchów posturalnych powyżej 3, 5 lat.
Ćwiczenia są celową i ukierunkowaną aktywnością ruchowa, która ma doprowadzić do integracji odruchów, a tym samym normalizacji w obrębie motoryki małej i dużej, koordynacji, postawy, równowagi, świadomości ciała, wrażliwości na dotyk, ruchów gałek ocznych, świadomości przestrzennej
i napięcia mięśniowego.
Zawiera on 24 ćwiczenia fizyczne oparte na naturalnych ruchach dziecka, które następują po sobie w pierwszym roku życia. Ćwiczący wykonuje jednorazowo 4 ćwiczenia. Tempo realizacji programu integrującego dostosowane jest do możliwości ćwiczącego.
CELE I EFEKTY INTEGRACJI ODRUCHÓW METODĄ INPP
Program terapii INPP poprzez zintegrowanie prymitywnych odruchów i wywołanie pojawienia się odruchów posturalnych wpływa na wiele sfer rozwoju pacjenta.
Do pozytywnych skutków terapii należy normalizacja w obrębie motoryki małej i dużej, koordynacji, postawy, równowagi, świadomości ciała, wrażliwości na dotyk, ruchów gałek ocznych, świadomości przestrzennej, koncentracji i napięcia mięśniowego. Usprawnienie w tych obszarach poprawia funkcjonowanie poznawcze, a tym samym tworzy fundament dla naturalnego rozwoju.