Misie poznają życie kotów
18 lutego 2018 r. misie
Drugi tydzień lutego nasza grupa poświęciła na lepszym poznaniu życia kotów. A zaczęło się od tego, że w poniedziałek pani Magda przyniosła do sali mapę świata i napis ZOO. Od razu wszyscy wiedzieli, co on oznacza. Misie podzielone na grupy ułożyły z otrzymanych puzzli rysunki zwierząt, o których mieli opowiedzieć kilka słów. Dzieci wspaniale poradziły sobie zarówno z ułożeniem puzzli jak i opowiedzeniem o swoich bohaterach. Potrafiły również umieścić na mapie podobizny zwierząt, zwracając uwagę na miejsce, w którym one żyją. Jednak słowo ZOO na tablicy intrygowało Misie. Doszły do wniosku, że każde z tych zwierząt może żyć również w ZOO, jednak musi mieć tam zapewnione odpowiednie warunki. Ustaliliśmy, że królem zwierząt nazywa się jednego z naszych bohaterów – lwa. Dzieci świetnie wiedziały, że należy on do rasy kotowatych, i że jego przedstawicielem w naszym środowisku jest kot. Misie mają bardzo bogatą wiedzę również o rodzimych zwierzętach – opierając się o własne doświadczenia i wiedzę opowiadały i pokazywały jak zachowuje się kot, czym się żywi, jaka jest jego budowa. Następnie wszyscy na podstawie słowa kot poznali nową literkę alfabetu. Dokonaliśmy analizy i syntezy wyrazu kot oraz wykonaliśmy ćwiczenia w kartach pracy. Po drugim śniadaniu książeczkę z literką "k" - "K jak krokodyl" przeczytała nam Antosia.
We wtorek uczyliśmy się piosenki „Mój tata jest klaunem”, a poprzedziliśmy to wesołymi zabawami w rozśmieszanie partnera z pary. Następnie lepiliśmy z plasteliny koty i kotki, ale również inne zwierzęta, które można zobaczyć w ZOO. Wybraliśmy się także na dłuższy spacer nad Odrę.
W środę czekało na nas nie lada wyzwanie. W związku z realizowanym projektem „Aktywny przedszkolak” Misie poznały nową dyscyplinę sportową od podszewki. Tym razem była to koszykówka. Na początku było trochę informacji o tej dyscyplinie, a następnie Misie udały się na rozgrzewkę. Po niej każdy otrzymał piłkę, z którą ćwiczył. Zadaniem było takie prowadzenie piłki, by ona słuchała się nas i była zawsze w tym miejscu, w którym chcemy. Dzieci toczyły ją, podrzucały, kozłowały i rzucały do kosza. Po drugim śniadaniu wysłuchaliśmy opowiadania o kotku, którym zaopiekowała się mała dziewczynka. Rozmowa na temat przyjaźni doprowadziła nas do wątku związanego z kontaktowaniem się przez sieć Internetową z innymi ludźmi. Zabawą w sieć dzieci zrozumiały, że wiele osób na świecie porozumiewa się tą drogą, jednak nie zawsze wszyscy mają dobre intencje. Należy uważać na nieznane osoby i połączenia (realizacja wiadomości z projektu Necio.pl). Rozdaliśmy również walentynki, które chętne osoby wrzuciły do przygotowanego pudełka. Okazało się, że wiele osób ma w grupie cichych wielbicieli. Każdy otrzymał również lizaka w kształcie serca.
W czwartek – jak zwykle – liczyliśmy, tym razem wykorzystaliśmy do tego wiersz J. Porazińskiej „Po drabinie”. Stworzyliśmy małe i duże płotki dla kotów przeliczając w zakresie 7 zbiory sztachetek, a koty wspinały się po drabinie goniąc wróbelki. Misie używały przy tym liczebników porządkowych.
Po raz kolejny Misie eksperymentowały. Na początku wspólnie zastanawialiśmy się nad możliwymi wynikami eksperymentu, by wykonać samopompujące się baloniki, do którego użyć należało: niewielkiej ilości octu, sody oczyszczonej, butelki i balonika. Później każde chętne dziecko mogło zrobić go samodzielnie.
W piątek kontynuowaliśmy zabawy ruchowe z koszykówką. Tym razem ćwiczyliśmy w parach podania piłki górą, sprzed piersi oraz kozłem. Dało się zauważyć, że ćwiczenia przynoszą naszym Misiom wiele radości. Po ćwiczeniach powtórzyliśmy słowa zawierające literkę „k” w nagłosie, wygłosie i w środku, a następnie każdy wykonał rysunek kota kredkami pastelowymi doklejając ulubioną kocią zabawkę – kłębek wełny. W piątek po drugim śniadaniu odwiedził nas również pan Marek Łabno – pracownik „Czystego Regionu”, który opowiadał dzieciom o recyklingu oraz sposobach segregowania odpadów. Więcej informacji na ten temat w zakładce „Wszyscy razem”.