Projekty: Misie kontrolują swoje emocje
09 czerwca 2018 r. misie
Kończy się powoli nasz projekt „Nasze emocje”. Misie wiele rzeczy z tym związanych wiedzą, choć nie zawsze potrafią kontrolować swoje emocje podczas różnych sytuacji. Na zajęciach 08.06.2018 r. próbowaliśmy panować nad naszymi emocjami. Na początku przypomnieliśmy sobie jakie emocje mogą nami kierować, nazywaliśmy przedstawione na ilustracjach uczucia dzieci. Następnie zrobiliśmy rundkę i każdy wybrał dwa uczucia i powiedział, kiedy tak się czuli. Wszyscy wspaniale poradzili sobie z tym zadaniem. Następnie dla rozruszania wstaliśmy, by ciałem i mimiką pokazać jakie emocje miotają nami podczas różnych sytuacji – nauczyciel przedstawiał sytuację (np. zgubiłem ulubioną maskotkę), a dzieci reagowały. Pani przygotowała na tablicy sygnalizację świetlną. Misie same uznały, że znane im kolory oznaczają stop i działaj. Zastosowaliśmy je do uczuć – Misie uznały, iż stop trzeba sobie powiedzieć, gdy emocje są silne, gdy jesteśmy źli i agresywni, a zielony kolor oznacza coś przyjemnego, czyli emocje są pozytywne. Ponieważ w czasie zajęć miała miejsce niemiła sytuacja, kiedy to jeden z przedszkolaków obraził drugiego, wykorzystaliśmy ją do ustalenia zasad. Po pierwsze STOP – zatrzymaj się i pomyśl, co zrobiłeś. Po drugie – powiedz, w czym jest problem, co ci się nie podoba. Po trzecie – wyznacz sobie cel. Po czwarte i piąte – pomyśl, jakie mogłyby być inne rozwiązania tej sytuacji i ich konsekwencje. I po szóste – przystąp do działania. Chłopcy spokojnie ze sobą porozmawiali, jeden drugiemu powiedział, co poczuł, gdy ten drugi go obraził. Sytuacja została wyjaśniona, a obserwujący pomagali w poszukiwaniu rozwiązań. Na koniec chłopcy pogodzili się. Nauczycielka przekazała dzieciom także inne sposoby na wyciszenie emocji – worek, który można gnieść, bić czy wykrzyczeć się w niego, kącik ciszy, rysowanie czy spacery.